Мултинационалният гигант за храни инвестира нови 19 млн. лв. в България и откри още 70 работни места
Полезни бонбони от качествено какао с намалено количество захар и изцяло естествени оцветители напълниха във вторник първите разноцветни 100% рециклируеми опаковки с марка “Смартис”.
От София, където е българската фабрика на мултинационалния гигант “Нестле”, новият бранд тръгва към още 10 държави. Сред тях са Великобритания, Германия, Италия и Франция.
“Смартис” са първите шоколадови бонбони, които се предлагат по този начин. Има и миниопаковка, съобразена с точната дневна порция въглехидрати за едно дете.
“Днес даваме старт на едно историческо производство. Един ден, когато пак ще пътуваме повече и видим “Смартис” в тези рециклируеми хартиени опаковки в други държави, ще знаем, че се произвеждат в България”, отбеляза Нели Ангелова, директор “Комуникации” на компанията за югоизточния пазар. Тя е от хората, които емоционално вече 30 години са свързани с “Нестле”.
Швейцарската компания, създадена през 1866 година, купува през 1994 г. фабрика “Щастие” в София и всяка година инвестира в нея средно по 10 милиона лева. Българското предприятие е с над 80-годишна история.
С пари не може да се купи щастие, но от “Нестле” опровергават тази поговорка и добавят, че освен щастие със “Смартис” стимулират и детското въображение.
19 милиона лева инвестира компанията, с които поръчва близо 100 машини от най-ново поколение и започва производството в шоколадовата си фабрика в София на втори международен бранд - бонбоните “Смартис”.
Новата технология, чрез която са отворени нови 70 работни места, е с изцяло с автоматизирани процеси. Те ще произведат 2,3 милиона опаковки разноцветни шоколадови бонбони до края на годината.
Производството е разположено на площ от над 4000 кв. м в шоколадовата фабрика в София, където се произвежда и десертът “КитКат”, който оттук също тръгва към целия свят.
Зелен, червен, син, жълт, розов, виолетов, кафяв и оранжев (с вкус на портокал) са цветовете на бонбоните “Смартис” - създадени, за да провокират въображението на децата по света, но и за да са полезни за тях. Те се произвеждат от висококачествено какао, добито по всички етични стандарти, с намалено количество захар и изцяло естествени оцветители от натурални продукти - спирулина, шафран, малц, репичка, цвекло и куркума. Дори полирането им се извършва с естествен продукт - пчелен восък.
Дражирането, което включва оцветяване и полиране на бонбоните, отнема 10 часа - толкова време се въртят в центрофуга.
Преди това шоколадът е отлежавал четири дни, след това той се смесва със захарен сироп, а самите цветове се произвеждат за около два дни. Така за цялото производство е нужно около седмица. В същото време на ден се опаковат 6 тона, или 188 броя кутийки на минута.
Производството на “Смартис” е като производство на космически уреди - за всички, които дойдоха във вторник, за да видят новата фабрика, имаше задължителен “дрескод” - вицепремиер, министри и кмет, трябваше да обуят специални обувки, шапки, ръкавици, престилки, да минат през машината за дезинфекция, която отваря бариерата към новото производство след точно определено време, когато е завършен необходимият цикъл за хигиенизиране.
Това не са нови правила за “Нестле” - те се спазват много преди да се появи пандемията от коронавирус. По стандартите за производство в хранително-вкусовата промишленост нищо във фабриката не можеше да се пипа въпреки дезинфекцията преди това. Гостите бяха пускани на малки групи и така трима от тях на практика откриха новата фабрика за “Смартис”.
Никой не можа да разпознае в тези необичайни костюми кмета на София Йорданка Фандъкова, вицепремиера Атанас Пеканов, икономическия министър Даниела Везиева, строителния министър Виолета Комитова, посланикът на конфедерация Швейцария Н.Пр. г-н Раймунд Фурер, изпълнителния директор на Българската агенция по инвестиции Стамен Янев.
С натискане на червено копче започна магическото превръщане на качествения млечен шоколад в разноцветни бонбони.
“Много добър знак да българската икономика е да има инвестиции като тази, които, освен че идват в труден момент за световната икономика, са насочени към високотехнологично производство, щадящо околната среда. Със своя отговорен подход компанията е пример за типа инвестиции, към които ние като държава се стремим”, изтъкна Пеканов.
“Всяка инвестиция в този момент е уникално нещо, защото тези хора имат не само отговорността да създадат нещо ново, но и желанието да го направят в изключително критичен за света момент. Инвестицията на “Нестле” е особено важна за България, защото ние даваме знак, че ще разширяваме този тип инвестиции, този тип производства, това е началото на една нова кръгова икономика”, подчерта министър Везиева.