Зад фалшивите оценки за ресторанти, хотели или лекари в интернет често се крият професионални агенции. Те оперират анонимно или от чужбина. Разследвания на германски журналисти водят до следи и в България, предава "Дойче веле".
Те заблуждават потребителите, вредят на конкуренцията и подкопават доверието в онлайн-продажби и портали за сравнение: фалшивите оценки, които уж са дадени от клиенти. За съжаление, те са много широко разпространени. Зад тях се крие изгоден бизнес, който се върти от специализирани агенции. Продавачите на отлични оценки с пет звезди без угризения се хвалят с това, че клиентите с положителна мотивация правят по-голям оборот.
Много от оценките са недостоверни
Използването на щедри хвалебствия и положителни оценки в онлайн-порталите изглежда доста лесно. Скорошно проучване на Европейската комисия установи, че голяма част от платформите, които публикуват оценки, не са благонадеждни. Оказа се, че две трети от проучените портали не контролират достатъчно дали оценките са от истински или от фиктивни клиенти.
Но дори порталите да предприемат действия срещу фалшивите оценки, те много трудно могат да бъдат разкрити като такива. Това се вижда от пример с портала за ваканционни пътувания HolidayCheck, за който разказва Баварското Радио. Сътрудници на HolidayCheck събрали данни и успешно доказали, че зад фалшивите оценки стои агенция с името „Fivestar Marketing“.
През ноември 2019 година порталът за пътувания дори печели дело в тази връзка пред областния съд в Мюнхен. Съдът тогава забранил на „Fivestar Marketing“ да продава фалшиви оценки под заплахата от глоби до 250 000 евро.
Има и българска следа
Но още в деня на обявяването на решението агенцията приложила елементарен трик - променила името си, сменила фирменото каре, седалището на фирмата и шефа, превръщайки се по този начин в изцяло ново юридическо лице. Така бизнесът на агенцията за фалшиви оценки си върви и до ден днешен, въпреки съдебната забрана, а произнесената присъда се оказа безполезна.
Действително във фирменото каре на агенцията междувременно е вписана фирма с името "Fivestar Marketing 2021 ЕOOД" със седалище в София. Според фирмения регистър неин едноличен собственик е Юрген Конрад Е. – човек, който според проучванията на Баварското Радио до 1992 година е бил депутат от ХДС в Ландтага на Баден Вюртемберг. Междувременно притежава множество фирми в България. Първоначално той се съгласява на телефонен разговор с германските журналисти, след което обаче изчезва и повече не отвръща на запитванията.
Репортерите от Баварското Радио успяват да влязат във връзка с човек от бранша, който известно време предлагал оценки за продан. Той споделя, че не е бил доволен от парите, които взимал за тази дейност – изкарвал до 2000 евро на ден.
Оценките се пишели от група платени рецензенти, а поръчителите били от най-различни браншове, като сред тях преобладавали лекарите. „Те си плащаха и получаваха заявеното, а на мен ми беше все едно дали работата им е била на високо ниво или не“, обяснява мъжът.
Порталът за медицински услуги Jameda също се е сблъсквал с проблема за фалшивите оценки, като в този случай обвиненията не са към фирма, а към лице на име Норберт Вебер. Съдът признал доказателствата на Jameda, но присъдата така и не е влязла в сила, тъй като Вебер не бил открит, за да му бъде връчена призовката. Той работел чрез фирма с името „Goldstar Marketing“, чието седалище първо било в Малта, а след това се преместило в Кипър.
Безнаказаност
Междувременно Вебер е в Дубай и неочаквано се съгласил да даде интервю на германските журналисти от предаването „Плюс Минус“ на обществено-правната медийна мрежа АРД. Той признал, че фирмата в Кипър му принадлежи, но заявил, че присъдата, произнесена в резултат на жалбата на Jameda, „не се отнася до него“, защото той повече не продавал оценки на този портал.
Затова множество портали в интернет настояват за законови промени, за да може фалшифицирането на оценки да бъде преследвано по закон. Но Норберт Вебер не се безпокои: „Ако започнат да ни преследват по законов път, просто ще затворим. И ще се сложи край на този бизнес модел“.