През 2023 г. БДЖ ще е на печалба, а следващата година я листваме на борсите, казва министърът на транспорта

20 влака за 200 км в час, 35 едноетажни и 7 двуетажни мотриси за 1 млрд. лв. са предвидени в частта “Транспортна свързаност” на плана за въстановяване и устойчивост. Това бе съобщено на кръгла маса за преструктуриране на железницата, която се проведе във Висшето транспортно училище “Тодор Каблешков”. Срокът за усвояване на евросредствата по плана е 2026 г.

Новият вариант на плана в частта за транспорта се одобрява от Брюксел.

Първата промяна е доставка на мотриси за крайградски превози - 7 двуетажни и 35 едноетажни за 532 млн. лева, от които еврофинансирането е 372 млн. лв., останалите са от държавния бюджет. Има ангажимент на държавата да поеме за следващите 15 г. поддръжката им, за това са необходими 200 млн. лв.

20 влака за скорост от 200 км в час, които ще струват 467,5 млн. лв., е другото ново предложение. Отново се предвиждат 200 млн. лв. за поддръжката им през следващите 15 години.

Тези нови влакове са елемент от преструктурирането на железницата.

“Няма да има фалити в държавните железници, въпреки че 30 г. не са правени никакви инвестиции и компаниите са изтощени. В края на 2023 г. Национална компания БДЖ ще е на печалба, а през 2024 г. ще я листваме на фондовите борси”, заяви министърът на транспорта Николай Събев.

Той заяви, че 45% от подвижния състав на БДЖ не е в експлоатация и не е включен в ремонтната програма на компанията, а същевременно са отказвани половината заявки заради невъзможност да бъдат изпълнени.

Само за януари тази година не са изпълнени заявки за 664 вагона, отменени са 250 влака. Миналата година пък са регистрирани 188 произшествия с влакове, на всеки втори ден. Министърът заяви, че това ще се промени, ще бъдат уволнявани хора, докато не се намерят тези, които ще се справят.

БДЖ няма система за управление на подвижния състав и материалната база, както и никакъв механизъм, който да гарантира качеството на услугата. В новата управленска структура ще инвестираме в дигитализация, чистота и кадри, като нашата цел е да развиваме бранда НК БДЖ, уточни Събев, който потвърди сливането на трите компании - “БДЖ Пътнически превози”, “БДЖ Товарни превози” и “Холдинг БДЖ”.

Той заяви, че се предвижда публично-частното партньорство, включително и чрез концесиониране на жп гари, като целта е те да се превърнат в модерни градски възли, които да комбинират няколко вида транспорт.

За 5 години с по 10% на година ще се увеличават приходите, а превозите на пътници и товари ще са с 50 на сто повече. Събев вижда ниша за товарните превози и даде пример как от Варна до ТЕЦ “Русе” миналата година 250 000 т въглища са превозени с камиони, което било абсурдно.

Събев заяви, че до края на месеца ще се разработва промяна на структурите на тарифите в пътническите и товарните превози, която да влезе в сила от началото на април. По-късно стана ясно, че това означава да се предлагат на клиентите нови услуги за превоз, както и да се обновят старите предложения, без това да води до промяна на цените на билета за влак.