В момента в бензина слагат 9%

екокомпонент, за дизела е 6 на сто

С два сравнително бързи и лесноосъществими хода правителството ще се опита да задържи цените на горивата под 3 лева и дори да има леко поевтиняване. Това научи “24 часа” от няколко независими високопоставени източници.

Едната мярка е рафинерията в Бургас да ограничи до минимум ползването на петрол от сорт “Брент” или равностойните му и да използва максимално руски нефт. Това е било договорено между правителството и ръководството на компанията преди броени дни.

Целта е да се задържат цените на горивата, защото котировките на руския петрол са с близо 25 долара по-ниски от тези на останалите сортове. Проблемът със суровината от Русия е, че съдържа голямо количество сяра и от един тон се извличат по-малко количества бензин и дизел. Въпреки това било възможно цените на горивата да се свалят с 10-15 ст.

Подготвя се и втора мярка, с която да се укроти поскъпването на бензина и дизела. За определен период от време - вероятно за 3 или 6 месеца, ще се премахне задължението да се слага биодобавка.

Това може да стане чрез бърза поправка в закона за енергията от възобновяеми източници, който сега изисква в бензина да има 9% биокомпонент, а в дизела да е 6 на сто. Махането на биосъставката може да свали цените с 12-15 ст. В деловодството на парламента обаче все още няма внесено такова предложение.

Бидобавка към горивата се слага от 2011 г. заради евродиректива. Тогава се започна с по-нисък процент - за дизела се изискваше 4 на сто, а за бензина - 2 на сто. Постепенно делът на биосъставката се увеличаваше през годините, за да се стигне до сегашните нива.

Имаше и идея до 2020 година всички държави в ЕС да продават бензин с 10 на сто биоетанол и дизел със 7% екодобавка, с което щели да се намалят вредните емисии с 35%.

Тези планове обаче срещнаха яростна съпротива от страна на екологични и потребителски организации. Първата причина за недоволството бе, че се вдига цената на горивата допълнително. А втората - че биогоривата не са подходящи за повечето стари автомобили.

Еколозите предупреждаваха, че страни като Бразилия изсичат гори, за да засаждат култури за производство на биогориво. И липсата на гори било много по-опасно за климата, отколкото бензиновите изпарения. Опитът на Европа да мине на биобензин пък щял да увеличи броя на гладуващите по света, тъй като ще предизвика недостиг на зърно за най-бедните региони.

В Европа биодобавката се прави основно от рапица, в Бразилия - от захарна тръстика, а в САЩ от царевица. Изчисленията показваха, че ако се продължи с вдигането на процента биодобавка в горивата, ще са нужни огромни площи за засаждането на такива култури - 69 000 кв. километра земя. Това е площ, която е два пъти по-голямо от територията на Белгия например. При приемането на изискването за биодобавка от ЕС твърдяха, че ще създаде пазар за 17 млрд. долара на година от нейното производство.

У нас производството на биогориво се оценява на около 100 млн. лв. годишно, като са изградени 10 завода с общ капацитет от 300 хил. тона годишно.

Рапицата, която е основният продукт за биодизела, е финансово най-изгодната култура, твърдят фермери. От декар добивът е 280-300 килограма, а изкупната цена през миналата година стигна 1000 лева на тон. Според данни на земеделското министерство насажденията с маслодайната култура у нас обаче намаляват. През 2007 г. са били около 570 000 дка, а преди година вече са под 120 000.