На третия ден след кибератаката в „Български пощи“, за която бе съобщено днес, в клоновете се изплащат пенсии и добавките от 70 лв. за Великден, както и социални помощи. Приемат се и пратки без наложен платеж. Хората обаче не могат да плащат сметките си в станциите.
От пощите съобщиха, че в момента не се извършват услуги, за които са дължи плащане.
Вицепремиерът Калина Константинова, към която на 7 април премина дружеството, призова в профила си във фейсбук клиентите на пощите да сигнализират мигновено при отказ да им бъдат изплатени пенсиите. Дава и телефонен номер за сигнали – 029493280.
От кабинета на вицепремиера Константинова казаха, че най-важното е, че се плащат пенсиите и добавките за Великден. Данните на „Български пощи“ се прехвърлят в държавния облак, който е защитен. IT специалисти работят за възстановяване на системата. Какви са щетите ще се изяснява.
След години на недофинансиране на компанията, заради това че извършва универсалната услуга в цялата страна, след като се знае, че компютрите в пощенските станции са от зората на технологията, в събота системата им беше ударена, както пощите съобщават „сериозно“. Подобна хакерска атака върху системата на дружеството не се помни да се е случвала.
Вицепремиерът Константинова написа във файсбук:
През последните повече от 10 години киберсигурността на Български пощи е била системно неглижирана. Подценявани са елементарни и базови защити за сигурност, които има дори всеки домашен компютър.
От първия ден на нашето управление ние говорим за модернизация на пощите и вече сме осигурили над 100 млн. лв. от Плана за възстановяване и устойчивост, от които:
- 14 млн. за хардуер, което включва компютри и всички необходими лицензи
- 21 млн. за сигурна мрежова свързаност и 8 млн. за сигурност на системите.
Към късния следобед от „Български пощи“ не можаха да кажат кога ще бъдат възстановени в пълнота услугите им.