НКЖИ има 15 договора за над 2,249 млрд. лв., като реално са изплатени 465,39 млн.

До 2030 г. са предвидени нови 140 км релси, по които влакът да се движи със 160 км

29 фирми поискаха с писма до Национална компания“ Железопътна инфраструктура” актуализация на цените по договорите им за модернизация и строителство на жп проекти. Това става ясно от кореспонденция между министъра на транспорта Николай Събев и генералния директор на инфраструктурната компания Златин Крумов.  

От писмата, които двамата са си разменили, се разбира, че

Събев  е уведомен за възникнали сериозни рискове при изпълнението на важни инфраструктурни обекти,

финансирани със средства от европейските структурни и инвестиционни фондове.

Причината - драстичнияш скок на цените на строителните материали. На министъра е съобщено още, че в НКЖИ продължават да постъпват уведомления от страна на изпълнителите по сключени договори за възникналите обстоятелства и идентифицираните рискове. Шефът на инфраструктурната компания е приложил и 29 писма от фирмите, които министърът му връща.

От фирми настояват да прекратят договорите, ако цените на строителството не бъдат актуализирани.

Оказва се обаче, че Николай Събев не е склонен да се отпуснат допълнителни средства. И отговаря, че всяко изменение или допълнение на  договор следва да се извършва при спазване на приложимото законодателство.

Министърът посочва още, че по някои от договорите има забавяне на изпълнителите, поради което било несъстоятелно да иска предоговаряне поради настъпили последващи действия, след като забавата вече   е налице.

Нямало и никакви гаранции, че актуализирането на цените по сключените договори щяло да доведе до наваксване на забавените дейности, нито че няма да бъдат натрупани нови закъснения в изпълнението им.

В заключение министър Събев отговаря, че

принципното решение е договорите да се изпълняват в срокове

така, както са определени при сключването им, да се следи стриктно за качеството на изпълнение чрез съответните контролни механизми и да се прилагат предвидените във всяка форма на неизпълнени санкции, включително прекратяване.

От министерството на транспорта потвърдиха пред “24 часа”, че е изпратено такова писмо. Неофициално обаче допуснаха, че е възможно да има преговори с компаниите относно актуализиране на плащанията.

По въпроса обаче трябвало да се правят внимателни стъпки, защото не било логично да се предоговорят сега цени, а след няколко месеца например материалите да поевтинеят. В същото време не било желателно да се стига да прекратяване на договори, защото тогава работата щяла да се забави много заради обявяването на нови обществени поръчки. Така се създавал и голям риск да се загуби европейското финансиране, защото не са спазени сроковете за усвояване на парите.

От справка за бенефициентите по европейските структурни и инвестиционни фондове става ясно, че Национална компания “Железопътна инфраструктура” има 15 договора за над 2,249 млрд. лв., като реално са изплатени 465,39 млн. лв.

Сред най-големите проекти са модернизацията на жп линията Елин Пелин – Костенец, който  е за над 1,3 млрд. лв.,  разплатени са 208,61 млн. лв.  Рехабилитацията на линията Пловдив - Бургас е във втора фаза за 810 млн. лв., като са разплатени 203 млн. лв.

В плановете за развитие на железопътните трасета е предвидено до 2024 година в България да има 525,82 км релси, по които

влаковете да могат да се движат със скорост от 160 км в час

До края на 2027 г. дължината им трябва да стигне 583,99 км, а до 2031 г. - 728 км.

НКЖИ има спечелено финансиране по проекти и от механизма “Свързана Европа”, сред които за модернизация на подстанциите във Враца и Перник и за техническа помощ за подготовка на удвояване на участъци по линията Пловдив -Свиленград - турска граница, модернизация на Мездра - Медковец.

Сред най-големите проекти са модернизацията на жп линията Елин Пелин – Костенец, който  е за над 1,3 млрд. лв.
Сред най-големите проекти са модернизацията на жп линията Елин Пелин – Костенец, който е за над 1,3 млрд. лв.