От 10 май големите превозвачи започват ефективни стачни действия, спират да возят, заяви за "24 часа" Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи. На жълтите павета в София към 11,30 ч ще се позиционират 150 камиона и към 40 автобуса. Там ще има и платформа, от която превозвачите ще изказват исканията си и позициите си за сблъсъка с правителството.
Сборния пункт на камионите и автобусите е при Враня в 9,30 ч и поетапно ще тръгват към центъра на София.
Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи заяви, че ще има и протестни шествия по околовръстното, по "Ботевградско" и "Цариградско шосе".
Арабаджиев съобщи, че в бранша има сериозно напрежение след скандалите с премиер и министри, някъде се самоорганизират и са извън контрола им. Той е чувал за самоорганизация в Дупница, Ямбол, Чирпан и Стара Загора. Превозвачите в тези градове са извадили разрешителни за протестите, но са извън голямата организация. Арабаджиев уточни, че носят отговорност за протеста в седем града. Освен София, това са Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Благоевград, Плевен.
Напрежението сред превозвачите избухна след скандал между техните представители и премиерът Кирил Петков, когото те са прекъсвали, а в крайна сметка той им казал, ако не искат да го чуят, вратата е отворена. След което представители на големите превозвачи си тръгнаха и останаха само малките и средните.
Основните искания, които са оповестени от седмици са отпадане на биодобавката за 6 месеца, намаляване на акциза на горивата с 50%, неповишаване на тол таксите и да не се включват второкласните пътища.
Превозвачите искат оставките на трима министри - на финансовия Асен Василев, регионалния Гроздан Караджов, транспортния Николай Събев.
След като напуснаха срещата браншовиците обявиха, че местят протеста с 8 дни напред, на 10 май, като ще продължат до 18 май. Ден след това изтече частичен запис от срещата.
Председателят на Сдружението на малки и средни превозвачи Лидия Богданова заяви, че тяхната организация категорично се разграничава от протеста на големите. Малките фирми не са съгласни с искането на оставки на тримата министри, смятат, че това ще доведе до падане на правителството, до правителствена въртележка и до нерешаване на проблемите им. В организацията членували 100 фирми с около 500-600 камиона, заяви тя.
Богданова каза, че подкрепят колегите си в исканията за временно махане на биодобавката в горивата, за намаляване на акциза и за тол таксите, но не и за оставките.
Разговорът с премиера и министрите на транспорта и регионалното развитие продължил по същество след като големите напуснали. "Нас не ни изгониха", казва Богданова. Те имат предложения и как толсистемата да е печеливша. Транзитният трафик да минава по магистрали и първи клас пътища, както е в Унгария и Гърция, освен ако няма товаро-разтоварна дейност в държавата, което се доказва. За области като Добрич, където има един първокласен път и като Смолян, където няма такива пътища, да се въведат регионални винетни за камиони, така било в Полша и Унгария, за да можели превозите в рамките на областта да се осъществяват.
Вариант било и въвеждането на тол такси за леките коли, така който пътува повече, ще плаща повече.
Каролина Андреева, член на Сдружението на малките и средните превозвачи заяви, че проблемите трябва да се решават с диалог, с малки крачки, тя е за нормални преговори и за упорита работа.
Докога ще продължат протестите на големите организации в транспорта? Докато някой оцени транспортния сектор, който извършва тежък труд, заяви Йоана Лалова от "Европейски транспортен клъстер".