Търсят се 7 двуетажни, 35 мотриси и 20 за дълги разстояния
Това е първият проект по българския план за възстановяване
До 15 компании е изпратило министерството на транспорта покана за пазарни консултации за доставка на 35 едноетажни електрически мотрисни влака, 7 двуетажни и други 20 за превози на дълги разстояния със скорост от 200 и над 200 км в час.
Тези влакове са като мотриси, но могат да бъдат удължавани с нови вагони. Цялата поръчка е за над 1 млрд. лв. и е в пет позиции. Тя включва и доставка на 18 маневрени локомотива, както и 108 комплекта бордово оборудване за безопасното движение на влак.
По този повод министърът на транспорта Николай Събев написа в профила си във фейсбук: Все по-напред. Вървим напред уверено. Днес направихме важна стъпка към пълната промяна в транспорта на България. Започваме процедурата по избор на влаковете, с които следващото поколение българи ще стане част от зелена Европа.
Обявите за пазарни консултации с производители на влакове и на системи са публикувани в електронния регистър за обществени поръчки.
15-те фирми, до които са изпратени поканите, са сред най-големите - ABB, Alstom, Bombardier Transportation, CAF, FPS Poznan Fabryka Pojazdow Szynowych, Hitachi Rail, Hyundai Rotem, KONCAR - Electric, Newag, PECA Bydgoszsz, Simens Transportation, Talgo и ZOS Vrutky.
Чрез поканите се иска определяне на прогнозна стойност на всяка една от петте части на обществената поръчка, както и технически спецификации. Всеки кандидат може да приложи и други документи по негова преценка.
Фирмите могат да посочат част или части от индикативното предложение, които смятат за конфиденциални, но това не се отнася за цените, защото оферираните в същинската обществена поръчка ще бъдат част от комплексната оценка на участниците, се казва в поканите. Срокът за отговор от кандидатите е до 17,30 часа на 16 юни.
Въпреки че планът за възстановяване и устойчивост е одобрен от ЕК, но не и от Европейския съвет, България има съгласието на Брюксел да започне да обявява поръчки и да се разплаща с национални средства, които по-късно да бъдат възстановени от ЕК.
Според изискванията проектите по плана трябва да приключат в края на 2026 г. Ако това не стане, се губи финансирането или пък се връщат пари.