В Хамбург, Ротердам и Антверпен стотици контейнеровози чакат за разтоварване, информира германският в. "Ханделсблат", цитиран от БТА.

На фона на напрегнатата ситуация в световната търговия задръстванията и забавянията в морските товарни превози вече достигнаха и Северно море, според Института за световна икономика (IfW) в Кил.

"За първи път от избухването на пандемията сега и в Северно море се струпват кораби, чакащи да влязат в пристанищата на Германия, Нидерландия и Белгия. В момента там са "заседнали" близо 2 процента от световния капацитет за превоз на товари и корабите не могат да бъдат натоварени, нито разтоварени", посочва институтът.

Само в Германския залив около една дузина големи контейнеровози с общ капацитет от близо 150 000 стандартни контейнера чакат за пристанищата на Хамбург или Бремерхафен. Във водите пред Ротердам и Антверпен положението е още по-тежко. В контраст, "тапата" от контейнеровози пред Лос Анджелис и пристанищата в Южна Калифорния силно е намаляла.

За месец май баромерътът на института в Кил, измерващ световната търговия, леко се е понижил спрямо предходния месец (с 1 на сто). За Германия показателят за износа също е "на червено" с -1,2 процента, макар при вноса да се наблюдава растеж от 1,6 на сто.

Сред големите икономики Китай се откроява с положителна тенденция през май след слабите данни за април - китайският износ се е повишил с 2,1 на сто, а вносът - с цели 7 на сто. Световният лидер в износа все още е засегнат от мащабни ковид ограничения, които обхванаха световния търговски възел Шанхай и огромното му пристанище.