Наказателните процедури срещу България трябва да намалеят с общо 7 до септември. От 18 в началото на годината, една вече е затворена, но по три от тях вероятно ще бъдем осъдени. Това стана ясно от думите на вицепремиера и министър на околната среда и водите Борислав Сандов на пресконференция в сряда.

Основание да бъдат затворени има по още 3 наказателни процедури, други 2 са в процес на изготвяне на подзаконови нормативни актове, обобщи екоминистърът.

България е получила съдебно решение по две процедури - по едната сме изпълнили ангажиментите си, но за серните диоксиди предприятията в Гълъбово и Димитровград трябва да функционират така, че да няма замърсявания. Ако има замърсявания, ще се прибегне до затваряне.

Рекултивацията на депата също е в ход - останали са общо 10. Ангажиментите за депата са на общините, подчерта Сандов.

Наказателна процедура, която няма да се предотврати, е за пречиствателните станции за населени места между 1000 - 2000 души. Осъдителна наказателна процедура се очаква и заради завишаването на фините прахови частици. Много зависи общините да приложат всички мерки, особено по Оперативна програма "Околна среда", за да могат да се заменят отоплителни уреди в градове с доказани нива на ФПЧ, посочи министърът.

В сектор НАТУРА 2000 имаме три наказателни процедури, като по една от тях най-вероятно ще загубим делото. През 2014 г. е трябвало да бъдат обявени всички зони от НАТУРА 2000 с планове и цели - това не е било направено.

Сандов обясни, че Националния доклад за състоянието и опазването на околната среда за 2020 г. ще бъде гласуван на следващия Министерски съвет. Негативните тенденции от доклада са, че емисиите от амоняк у нас са високи и вместо намаляване, от 2005 до 2020 г. има зашиване с 1.7% 

Замърсяването с фини прахови частици също продължава да е високо - за 2020 г. 60% от населението живее в населени места със завишени фини прахови частици. Има и завишаване на нивата на емисиите от транспорта и то значително за периода от 2020 г. 97.3% от общо използваното количество горива са в сектор "Транспорт". Относителният дял на автомобилния транспорт нараства от малко над 50% през 2000 г. до 84.3% през 2020 г.

През 2026 г. най-вероятно, ако не сме постигнали сериозен напредък в сектор "Транспорт", той ще бъде най-големият замърсител на въздуха, предупреди Сандов. Някои от позитивните тенденции е, че като цяло намаляват емисиите от серен диоксид, но все още сме в нарушение на европейското законодателство. За периода 2005-2020 г. с 93% намалява серният диоксид, а азотните оксиди намалява с 51% през същия период. Друга положителна тенденция е, че населението на страната не е изложено на нива на озон.

Следващата положителна тенденция, която открои Сандов, е, че не са регистрирани епидемични взривове с питейните води през 2020 г. Нямало и зони, в които водите за къпане се класифицират с лошо или задоволително състояние.