- За мен е важно да ставам част от новите тенденции, дори да ги създавам
- Иновациите са в цялата верига на доставки
Тя е директор „Човешки ресурси“ в Kaufland България. Част е от екипа на компанията от 2014 г. Последователно е била мениджър „Обучение и развитие“ в дирекция „Човешки ресурси“ и мениджър „Системи за управление на персонала“ в дирекция „Продажби“. Има 15 години професионален опит в HR сферата.
Интервюто на Милена Караилиева е част от специалното издание на „24 часа“ и MILA.bg „Жените – Умен свят“, посветено на дамите с визионерски нюх. След изключителния успех на първото подобно издание - „Жените, които променят“, екипът ни надгради своето търсене на успели личности и събра в 200 луксозни страници визията за утрешния ден на едни от най-проспериращите и вълнуващи българки. Прочетете ги.
- Опишете своята първа детска мечта за живота, който си представяхте пред вас?
- В детските си представи аз виждах своето бъдеще с вълнуваща професия, свързана с хора и с пътуване в различни страни по света. И кой казва, че мечтите трябва да си останат просто мечти? В Kaufland получих дори повече, защото имах възможност да израсна и да развия своите качества и умения, да стана по-добра версия на самата себе си, но не само това – да работя с екип от страхотни професионалисти.
- Как избрахте вашия път – със сърце, разум, съвест, добра информация? Б
- их казала, че от всичко по малко. Обръщайки се назад, смятам, че всяка крачка ме доведе до следващата. Когато избрах да уча психология, аз имах желание да се задълбоча в познанието за вътрешния свят на човека и закономерностите в човешкото поведение. По-късно този интерес се разви и към социалната и организационна психология, а сега фокусът е работата с големи екипи и управлението им в корпоративния свят. Щастлива съм, че с професията си мога да съчетавам сърцето, разума и постоянното учене, а изначалният ми интерес се е запазил до ден днешен.
- Кои са най-важните крачки от живота на една жена, за да се превърне в успял човек. Вашите какви бяха?
- Вярвам, че успехът е свързан с лични ценности и критерии. За мен е важно да не спирам да уча, да следя постиженията в своята област, да ставам част от новите тенденции, дори да ги създавам. Днес изключително важни са уменията за общуване и социалната функция на дамите в нашия свят. В сферата на човешките ресурси все по-често се говори за хуманитарния подход, в който се изявяват уменията за управление на емоции, диалогичност, емпатия и не на последно място за справяне с много задачи едновременно (мултитаскинг).
- Кои са трендовете във вашия бранш – тези, които вие създавате, и тези в света, които следвате?
- В последните години фирмите в целия свят бяха поставени пред предизвикателството да преосмислят своите процеси, като си дадат сметка доколко те могат да се адаптират и да са ефективни в новата обстановка. Една отчетлива концепция в бизнеса ни е развитието на нашата стратегия за „пазаруването на едно гише/място“ или моделът „One-Stop-Shopping“. Убедихме много клиенти в предимствата му и ги вдъхновихме с големия си асортимент – над 20 000 артикула в нашите магазини, голям брой други стоки и услуги, които партньорите ни под шапката на Kaufland предлагат. Така даваме възможност за едно цялостно клиентско преживяване под покрива на Kaufland. В наскоро обновения ни магазин във Варна вече има и иновативна вертикална детска площадка, в други наши обекти обособяваме кафетерия и зона за хранене и почивка. Идеята е да създадем забавление за цялото семейство и различни начини за прекарване на свободното време. С продуктово разнообразие непрекъснато разширяваме асортимента си от екологични продукти, включваме регионални и сезонни продукти, биопродукти, продукти в устойчиви опаковки и веган храни. Нашият бизнес не спира да се развива в посока устойчиво пазаруване – ангажиментът ни е разработен в стратегията Reset Plastic; много от нашите спортни артикули са от рециклирана пластмаса; със сертификати за произход и качество; вече повече от година касовите ни бележки са от рециклируема хартия, a новата ни торба за пазаруване е климатично неутрална, и още, и още. Тенденцията е да ставаме все по-достъпни и екологични.
- Как убеждавате да ви следват? Дайте пример за идея, проект във вашия екип.
- По най-убедителния начин – чрез пример. Вярвам, че с диалог и обсъждане се постига доверие и взаимно разбиране. Обичам да давам свобода на хората в екипа си, за да могат да изявят своите таланти и да се чувстват щастливи, когато осъществяват идеите си. Поощрявам креативността, новостите, промените.
- Имате ли класация на важните качества, които отличават лидера и визионера?
- Визионерът задава голямата рамка за мисията, визията и ценностите на компанията, а лидерът ще поведе хората към тяхното осъществяване и ще ги направи начин на живот в организацията. Визионерът трябва да е глобалист, бизнес философ, да познава тенденциите на развитие на човечеството и съвременната икономика. Лидерът трябва да може да разбира и вдъхновява хората в екипа си, където е неговият умален модел на света.
- Иновациите, които правите в бизнеса, за да сте с крачка напред?
- Те не са само в пряката ми дейност, но и в цялата верига на доставки.
– Преход към зелена енергия – през март тази година Kaufland премина към 100% зелена електроенергия във всички свои хипермаркети, в логистичния център и в административния ни офис;
– Енергийна ефективност: вече една трета от нашите магазини се отопляват и охлаждат от отпадъчната енергия от хладилните инсталации, благодарение на специално разработена за организацията охладителна система. Въвеждаме LED осветление, чрез което ще пестим близо 30% електричество;
– Разширяване на мрежата от бързозарядни електрически станции: в момента компанията разполага с 15 електрически зарядни станции в обекти в цялата страна.
– Фотоволтаични инсталации: в края на 2021 г. въведохме няколко за покриване на част от собствените ни енергийни нужди, тази година ще разширяваме обхвата и към други магазини, както и към всички нови хипермаркети. По този начин спестяваме 440 тона въглеродни емисии годишно.
– Сгъваеми палети: миналото лято въведохме иновативни метални сгъваеми палети в логистичните си дейности. Те са с по-дълъг живот, позволяват да се спестяват въглеродни емисии и 250 тона пластмасово фолио на година.
– Зелена доставка: Благодарение на нашите партньори над 95% от доставките до хипермаркетите се извършват с камиони, задвижвани с природен газ (CNG).
- Промяната в работната среда, с която се гордеете?
- Гордея се с екипа на дирекция „Човешки ресурси“ в Kaufland България, защото промяната е колективно постижение. Тя стана отчетлива във вътрешното ни проучване „Пулсът на Kaufland”, в което нашите резултати се наредиха сред найдобрите в международното семейство на Kaufland. И неслучайно – от години работим и продължаваме да изграждаме фирмената култура такава, каквато мечтаем да я изживеем всички. Продължаваме да полагаме грижи за екипа чрез обучения (средно 6 за година за всеки от екипа, а в 2022 г. се увеличават), непрекъснато развиваме мотивационната си програма, както и програми за здраве и благосъстояние (wellness програми) като част от нашите нови предложения за служителите. Нашият екип ще продължи все така старателно да работи и в посока оптимизиране на технологичните процеси по подбор. В рамките на тази година ще проведем и нова национална работодателска кампания, която да покаже възможностите за професионално развитие в Kaufland.
- Как вашата компания се грижи за своя екип и за хората, които имат нужда от подкрепа извън стените на офиса?
- Въпреки предизвикателствата на пазара на труда ние оставаме нaдeждeн партньор за нашите колеги и ycпяваме дa се погрижим за здpaвeтo нa e?ипa. Повишихме дохода на служителите през 2022 г., като нарастването е доста над увеличенията от предходни години. Освен това инвестираме в мep?и за бeзoпacнa cpeдa на paбoтa, но и в специални обучения и семинари, насочени към психическото и емоционалното здраве на хората. Гордеем се с нашия специален екип от доверени лица. Тяхната мисия е да посещават всички наши локации и да провеждат индивидуални разговори с колегите, за да разберат как се чувстват те на работното си място, какви нужди и предизвикателства посрещат, какво ние като компания можем да подобрим в работното им ежедневие. Всеки човек от екипа ни има достъп до индивидуална психологическа подкрепа.
- Какви трябва да се лидерите през 2022 г. и какви ще бъдат през 2042 г.?
- През тази и изминалите две години бързо се разви Remote Leadership явлението, което беше силно катализирано от пандемията. В интерес на истината то винаги е залягало в политиките и процесите на Kaufland за управление на човешките ресурси, особено що се отнася до хипермаркетите ни. Kaufland присъства в 35 града в страната и сме наложили стандарти в управлението от разстояние. През изминалата година се убедихме още по-силно, че екипите, ръководени дистанционно, развиват висока степен на самостоятелност и са още по-ориентирани към резултати. В допълнение въведохме много нови канали за вътрешно общуване, в това число и мобилно приложение за служителите. Технологиите на днешния ден и на бъдещето ще играят голяма роля в управлението на хора, екипи, компании. Предполагам, че ще се развиват все повече умения в посока самостоятелност при изпълнение на оперативни задачи, управление от всяка точка и по всяко време, още по-добра мобилност и възможности за ротация. Но смятам, че общуването от най-чистия и естествен вид – от човек към човек – ще остане непроменено
Може да намерите„Жените – Умен свят“ на местата за продажба на списания в цялата страна.