Няма гръбнак, раздават се пари на пари на калпак, те отиват при най-големите, реагира вече бившият енергиен министър Александър Николов

За зимата пари за компенсации няма да има

 Програмата за компенсиране бизнеса за високите цени на тока за периода от 1 юли до 30 септември е с бюджет от  2 448 458 566 лева за периода от трите месеца, от тях 2 302 083 602 лева ще отидат към небитови крайни клиенти и 147 374 964 лева за операторите на мрежите. Това става ясно от представянето й от вече бившия министър на енергетиката Александър Николов на заседание на правителството на 28 юли.

Тези близо 2,5 млрд. лв. ще бъдат осигурени от държавните енергийни дружества и бизнесът ще получава директно 100% от разликата, когато цената на електроенергията на борсата е над 250 лв.  За периода 1 октомври до 31 декември ще бъде взето ново решение на Министерския съвет след определяне на индикативен бюджет и размера на необходимите целеви вноски за периода.

Николов обаче предупреждава, че тези 2,5 млрд. лв.  ще излязат директно от енергийната система на България без никакъв ангажимент на бизнеса за енергийна ефективност и капиталови разходи. Предупреждава, че най-големите потребители ще вземат най-много, без никакъв ангажимент за овладяване на евентуални дивиденти, изплащани с парите от компенсациите на държавата, за отваряне на нови мощности и работни места.

Министърът съобщава, че текущата производствена цена в инфлационна среда е 350,8 лв.

Според него решението на парламента е предизборен инструмент, с който се разказва колко много е направено за българската икономика. Това обаче вади последния възможен ресурс от енергийната система в следващите три месеца и носи рискове: 

Първият е абсолютна невъзможност за увеличаване на каквито и да е оперативни разходи, включително социални.  Това води до друга невъзможност - да се увеличи  капацитета за производство на електроенергия, така че да продължим да бъдем балансьор в България.

Вторият е, че при продължаване на възходящия тренд на цените на електроенергия, това ще направи невъзможно БЕХ да покрива  разходите в енергетиката и/или при необходимост да емитира нови дългове. 

Третият риск е изключително критичен - в следващите три месеца дружествата под държавен контрол няма да имат възможност да изпълняват поставените цели по Плана за възстановяване и устойчивост, тъй като ресурсът, който е необходим за съучастие в конкретни процедури ще бъде изразходван за компенсации без какъвто и да е ангажимент.

Решенията се вземат, когато има данни и са изпратени предложения от Министерство на енергетиката, на които не се обръща внимание. И, колкото и да е полезно за бизнеса, когато няма гръбнак и когато не се обръща внимание на малкия и средния бизнес, а се дава на калпак, единственото нещо, което води след него, е увеличаване на неравенството между малките и големите бизнеси и потенциална невъзможност за трансформация на системата в най-критичния й период.

С това нещо, зная, че звучи много красиво и популистки в следващите вероятно минути или седмици, което е гласувано от Народното събрание с много широко мнозинство, се гарантира дългосрочна липса на конкурентоспособност на предприятията.

Предложените текстове за обхващане на свръхкомпенсирани частни производители ги няма. Начинът на формиране на приходи във ФСЕС не са отчетени и след септември месец, когато ще е най-трудният период – зимният период, средства за компенсации под държавен контрол, под Министерство на енергетиката, няма да има.