Агенцията по обществени поръчки (АОП) е издала 9 становища след проверки на случаен принцип на процедури за обществени поръчки по член 232 от Закона за обществените поръчки в периода 3-14 октомври. Това става известно от бюлетин на Агенцията, предаде БТА.
Проверяваните процедури се определят чрез случаен избор от специализиран софтуер по методика, която отчита нивото на риск. Проверката на АОП се извършва на два етапа – преди и след стартиране на процедурата. Тя обхваща решението и обявлението, с които се оповестява откриването, техническата спецификация и методиката за оценка, когато е приложимо (респ. проектите на тези документи при първия етап).
Проверени възложители: Община Опака, МУ - Пловдив, Община Кюстендил, Държавна агенция за бежанците при МС,
ТУ - София, НКЖИ, Югозападно държавно предприятие, ИА "Автомобилна администрация", Община Пловдив. Издадени са 9 становища, посочват от АОП.
Община Опака е проверена за обществената поръчка с предмет: "Зимно поддържане, снегопочистване и опесъчаване на общинска пътна мрежа и улиците в населените места на територията на община Опака за сезони 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025, 2025/2026 и 2026/2027 г. по обособени позиции". Становището на АОП (от 12 октомври) е, че не са установени несъответствия с изискванията на ЗОП.
Медицински университет - Пловдив е проверен за обществена поръчка за "Доставка на медицинска апаратура за диагностика, терапии и обучение за нуждите на катедри към МФ на МУ-Пловдив по обособени позиции". От АОП са констатирали, че не са установени несъответствия с изискванията на ЗОП.
Община Кюстендил е била проверена за обществена поръчка с предмет: "Закупуване и доставка на специализирани камиони за разделно събиране и транспортиране на зелени отпадъци". И при нея от АОП не са установили несъответствия с изискванията на ЗОП.
Държавната агенция за бежанците при Министерския съвет е проверена за обществена поръчка "Осъществяване на денонощна, физическа, невъоръжена охрана в административната сграда и териториалните поделения на ДАБ при МС, по седем обособени позиции". Становището на АОП е: "Препоръката от първия етап на контрола, касаеща забраната за възлагане на договори за обществени поръчки на свързани с Русия лица, органи и образувания, е отразена неточно – неправилно е посочено правното основание, а доколкото приложимите понастоящем прагове по член 4, букви а), б) и в) от Директива 2014/24/ЕС са установени с Делегиран регламент (ЕС) 2021/1952 на Комисията от 10 ноември 2021 г., препратката към Делегиран Регламент 2017/2365 също е грешна. Във връзка с препоръката да прецизира информацията за крайния срок на действащите договори възложителят е отстранил констатираното на първия етап на контрола несъответствие, като е уеднаквил текста в техническите спецификации за различните обособени позиции. Не е конкретизирал датите на приключване на договорите за отделните обекти, макар те да са определящи за началото на изпълнението на новите договори.
При обществената поръчка с предмет: "Процедура № 02–03.1 Закупуване на специализиран софтуер за целите на Център за Върхови Постижения - УНИТе по Проект BG05M2OP001-1.001-0004“ на Технически университет - София" от АОП не са установени несъответствия с изискванията на ЗОП.
Национална компания "Железопътна инфраструктура" ДП е била проверена за обществена поръчка с предмет: "Подновяване на железния път от км. 34+882 до км. 38+203 и от км. 41+585 до км. 46+897 с обща дължина 8 633 метра в междугарието Ветово – Сеново по 9-та жп линия". Становище на АОП (КСИ-165 от 13.10.2022 г.) гласи: "Не са взети предвид част от препоръките от първия етап на контрола, като са изпратени писмени мотиви. С довода, че авансовото плащане е правна възможност, а не задължително изискване по процедурата, възложителят е запазил условието за обезпечаване на авансово предоставените средства чрез представяне на банкова гаранция, макар чл. 111, ал. 7 от ЗОП да дава право на изпълнителя сам да избере форма на гаранция (от посочените в ал. 5 на същия член). Във връзка с препоръката за изписване на целите заглавия на законите, посочени само чрез съкращения, както и за коригиране на препратката, касаеща забраната по член 5к, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 833/2014, в мотивите е отбелязано, че ще се направят промени в документацията, но съответните текстове в обявлението не са изменени.
Югозападно държавно предприятие ДП е проверено за: "Доставка и инсталиране на поточна линия за извличане и обработка на семена от горско-дървесни видове за нуждите на "ЮЗДП" ДП". Според АОП възложителят не е съобразил препоръката от първия етап на контрола за посочване на CPV код, описващ по-точно предмета на поръчката, но не са изпратени мотиви по чл. 232, ал. 7 от ЗОП. Сред основанията за отстраняване е посочено наличието на "обстоятелствата по чл. 5к от Регламент (EС) № 2022/576 на Съвета от 8 април 2022 г.", макар забраната за възлагане на договори за обществени поръчки на свързани с Русия лица, органи и образувания да се съдържа в член 5к, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 833/2014 г.
Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" е била проверена за обществената поръчка: "Доставка на нетна (активна/електрическа енергия на ниско напрежение и изпълнение на функциите на координатор на балансираща група за обектите, стопанисвани от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" /ИААА/". Възложителят е отбелязал в обявлението предвиждана опция, но липсва информация за обема и стойността ѝ. Освен това, не става ясно дали стойността на опцията е включена в прогнозната стойност на цялата поръчка. Във връзка със забраната за възлагане на договори за обществени поръчки на свързани с Русия лица, органи и образувания е направена неточна препратка (към „чл. 5к от Регламент (EС) № 2022/576“, вм. към член 5к, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 833/2014), пишат в становището си от АОП.
Община Пловдив е проверена за обществената поръчка: "Доставки на строителни материали за нуждите на Община Пловдив и структурните ѝ звена, по две обособени позиции". В становището на АОП пише, че направената препратка във връзка със забраната за възлагане на договори за обществени поръчки на свързани с Русия лица, органи и образувания е неточна.
Обхват на контрола по чл. 232 от ЗОП:
На контрол чрез случаен избор (КСИ) подлежат процедурите, чието откриване се оповестява чрез обявление и са с прогнозна стойност равна или по-голяма от:
а) 1 000 000 лв. - за строителство;
б) 200 000 лв. - за доставки и услуги.
Конкретните процедури, които се проверяват, се определят от система за случаен избор (ССИ) по методика, която отчита нивото на риск.
Всяка регистрирана в ССИ процедура може да бъде избрана за проверка до три работни дни след нейната регистрация, като изборът се оповестява на Портала за обществени поръчки.
Контролът се осъществява на два етапa. Първият от тях е преди оповестяване откриването на процедурата и включва проверка на проектите на решение, обявление, техническа спецификация и (когато е приложимо) на методиката за оценка. За резултатите се изготвя предварително становище. При определени процедури контролът приключва на първия етап (публично състезание, открита процедура със съкратен срок за получаване на оферти и спешно възлагане по чл. 74, ал. 4, чл. 75, ал. 7, чл. 76, ал. 6, чл. 133, ал. 4, чл. 134, ал. 3, чл. 135, ал. 3, чл. 136, ал. 3 и чл. 137, ал. 4 от ЗОП). В тези случаи становището е окончателно.
Вторият етап на КСИ се извършва след оповестяване откриването на процедурата, като обект на проверка са одобрените документи. Ако не са спазени препоръките в предварителното становище, се разглеждат и писмените мотиви, които възложителят следва да изпрати до Агенцията по обществени поръчки най-късно на следващия работен ден след публикуването на решението за откриване и обявлението, с което се оповестява откриването на процедурата.
Вторият етап на контрола завършва с издаване на окончателно становище.
Освен на възложителя, становището, с което е приключил контролът по чл. 232, се изпраща и на органите за последващ контрол по ЗОП - АДФИ и Сметна Палата. То подлежи и на публикуване, т.е. всички заинтересовани лица имат достъп до информацията.