Общо 850 станции има у нас при 6000 електрически коли

България, която по традиция се възприема на опашката в ЕС по всякакви класации и особено що се отнася до иновации, има с какво да се похвали - делът на бързите зарядни станции спрямо общия им брой у нас изпреварва значително средноевропейските нива. Според анализ на Асоциацията на европейските автомобилни производители в ЕС не повече от 15% от инсталираните станции са бързи. Данните за България сочат, че процентът е близо 40%.

Според специализирани сайтове в България при близо 6000 електрически коли има общо 850 станции. Все пак тази бройка не е изчерпателна, защото все още няма регулация и правила за изготвянето на регистър, както това бе направено за бензиностанциите.

Това обаче не пречи бизнесът да се развива сравнително бързо. Първата станция у нас се появява преди 11 години. Сега на този пазар има 15 играчи, но той е доминиран от две компании. Най-голямата е Eldrive и е част от холдинга, чийто основен собственик е бизнесменът и издател Иво Прокопиев. Фирмата е основана през 2018 г., сега държи приблизително 35% от бизнеса със зарядни станции, в борда на директорите прави впечатление името на бившия подуправител на БНБ Мартин Заимов. 

Според финансовия отчет на компанията бизнесът със зареждане на коли с ток все още е губещ. За миналата година приходите са 704 000 лева, разходите обаче надхвърлят 1 млн. лв. и това води до загуба от 334 000 лева. Все пак показателите се подобряват в сравнение с 2020 г., когато приходите са били 388 хил., разходите - над 700 хил. лв., а загубата е била 407 000 лв. Eldrive е получила европейско финансиране от 1,751 млн. лева за купуването на зарядни станции. Още близо 1 млн. лв. са отпуснати от “Соларпро холдинг”, който е компанията майка. В отчета е посочено, че натрупаните загуби се дължат на инвестициите в мрежата, като очакванията са финансовите показатели да се подобряват.

Най-големият конкурент на Eldrive е фирма Fines Charging с близо 10% дял. Зад тази мрежа стои компанията “Финес-2” от Димитровград, която се занимава с преработка на месо. От финансовия отчет става ясно, че тя е една от големите в този бизнес с приходи от над 26 млн. лева и печалба от близо 6,5 млн. Колко от тези пари идват от зареждането на коли с ток, не е ясно, тъй като няма разграничение на паричните потоци.

Следващите в класацията компании все още не могат да се похвалят с големи пазарни дялове. В този бизнес влезе и банка - ProCredit Bank има 60 зарядни станции. Те не са от бързите, но са безплатни. От миналия месец 20 от тях вече са платени, след като управлението им бе поето от Eldrive.

Сред популярните участници на пазара е и веригата “Кауфланд”.

Тя изгради 13 зарядни станции на паркингите на част от магазините си, при това бързи, а на тях се зареждаше безплатно. В средата на септември обаче те вече са платени, а оператор на обектите стана компанията eCars. Тя се занимава предимно с производството на станции, но управлява над 60 такива в България.

Прави впечатление, че цената за зареждане по станциите е почти еднаква - средно 90 ст. за киловатчас, като има отклонения в рамките на 1-2 стотинки при различните оператори.