Дизайнът на монетите - „българското евро“ ще се изработи след конкурс и широко обсъждане

Девет месеца преди да заменим левовете с евра, общата европейска валута, която ще стане и наша, ще си има своя интернет страница. На нея на български и на английски ще има всички новини и съобщения по въвеждането на общата европейска валута - от документите до начините за обмяна на валута и двойно обозначение на цените. На сайта ще се покаже външния вид и защитните елементи на евро банкнотите и монетите, ще се поддържа и рубрика за въпроси и отговори. Специално мобилно приложение пък ще информира хората как да изчисляват стойността на стоки и услуги от лева в евро и обратно.
Това е записано в комуникационната стратегия за еврото, приета от Координационния съвет и обявена на сайта на финансовото министерство.
За да приемат общата европейска валута като своя хората ще участват в избора на дизайн на националната страна на евромонетите, което ще даде уникалния облик на страната ни в еврозоната, ще улесни прехода към новата валута във визуална форма, и едновременно с това ще покаже и връзката на лева с новата валута. Дизайнът на евромонетите от 1 и 2 евро, както и 50, 20, 10, 5, 2 и 1 евроцента ще се изработи чрез конкурс, за да има „българското евро“.
Година или минимум 6 месеца преди въвеждането на еврото ще заработи специална телефонна линия за с възможности за онлайн комуникация през чат, чатбот и имейл, която ще информира безплатно всеки, който има въпроси около въвеждането на новата валута. Тя ще работи докато левът и еврото ще бъдат едновременно законно платежно средство.
Нарочно назначен говорител ще представя ясно и точно информацията за новата валута. Цяла палитра от пресконференциии, през съобщения в медиите, до ученически конкурси с награди, свързани с еврото ще популяризира еврото. Специално брандиран евромобил ще пътува из страната в рамките на 100 дни преди въвеждането на еврото, с цел информация за евро валутата. Всяко домакинство ще получи нелично адресирани писма с информация за въвеждането на еврото, за защитните характеристики на евробанкнотите и монетите, за възможните начини за обмен на валута. Чрез мобилните оператори ще се изпратят кратки съобщения до всички абонати с информация за предстоящото въвеждане на еврото и линк към официалната интернет страница за еврото.
Непосредствено преди въвеждането на еврото могат да се купят стартови комплекти с евромонети с българска национална страна, а пенсионерите ще получат заедно с касово изплащане на пенсията си, за да не бъдат непознати за тях, когато станат платежно средство.
За да се поощрят коректните търговци, които строго спазват правилата за точно преобразуване на цените на продуктите и услугите си от лева в евро, те ще имат специален стикер „Честен търговец“. Тези, които ги нарушават пък ще влязат в „черен списък“, който ще бъде публикуван на интернет страницата на Комисията за защита на потребителите, на страницата за еврото, както и чрез други информационни канали.
12 месеца преди въвеждането на еврото ще започне кампания за проучване на общественото мнение. Тя ще предупреждава гражданите да не обменят пари в брой преди официалното му представяне, за да не плащат такси и комисионни. 6 месеца преди тази дата ще има масирана информация за официалния фиксиран обменен курс, колко време ще продължи двойното обявяване на цените, до кога ще се плаща едновременно в левове и евра, къде и до кога могат да се обменят левове.
100 дни преди въвеждането ще има „Ден на еврото“, а 12 месеца след въвеждането му ще оцени дали то е минало гладко. Ще има постоянна информация за движението на цените, процеса на въвеждането на еврото, защитата на интересите на потребителите и ще има заключителни обществени проучвания за новата валута. Половин година след датата на въвеждането ще се проведе голяма заключителна конференция.
Комуникационната стратегия предвижда и действия при евентуални кризи. Те могат да се породят от недостатъчна готовност на отговорните за приемане на еврото институции, могат да са породени от негативна кампания срещу европейската валута. В такива случаи е предвидено сформиране на екип за управление на извънредни ситуации или кризи, който да ги преодолее.