На дълъг път разходът пада на около 6-7 лева за 100 км пробег

Високите цени на бензина и дизела накараха много практични и пресметливи българи да търсят начин да намалят разходите си за гориво. Все повече нашенци стигат до наглед безумната идея да слагат газова уредба на и без това икономичните хибридни коли.

Тази практика я има от години в страни като Нидерландия и Италия, но и в България, където е популярна сред много таксиметрови шофьори.

“Бакшишите" предпочитат да използват предимно хибрида Toyta Prius, на който слагат допълнително и газова уредба.

Монтажът на газова уредба на хибрид отнема повече време и

системата е малко по-скъпа - от 1500 до 2000 лева

Шофьори, които карат такива автомобили, обаче твърдят, че цената се избива още след първите 10 000 километра. Според тях хибриден Toyоta Prius с газова уредба харчи по 5-6 литра пропан-бутан при извънградско движение и 7-8 литра в града. Това е с около литър-два повече от разхода на бензин на оригиналния Toyоta Prius.

Простите сметки показват, че при сегашни цени на пропан-бутана у нас от 1,20 лева при дълъг път разходът за гориво ще е около 6-7 лева и 8-9 лева в града. Ако карате нормалния Toyоta Prius (или Auris), ще ви харчи по 4-5 литра на сто в града и 6-7 литра по магистралите и общинските пътища. Това е така, защото при хибридните тойоти обикновено разходът на бензин е по-малък в задръстванията, а не по пътища извън града. 

Така по сегашните цени на бензина от 2,70 лв. 100 км пробег извън населените места ще ви струва 16-17 лева, а в града - около 10-12 лева т.е. два пъти повече, отколкото хибрид с монтирана допълнително газова уредба.

Оказва се, че това е най-евтиният начин на придвижване с автомобил

с едно изключение. Газовият хибрид е по-икономичен и от най-пестеливия електрически автомобил, ако се зарежда от обществените зарядни станции. Колата на ток от средния клас, която харчи около 16-18 квтч на 100 км, излиза около 4 лв., ако пълните батериите от домашната мрежа.

Ако ползвате обществените зареждачки, сумата скача 3 или 4 пъти в зависимост дали станцията е нормална, или бързозареждаща.

Освен на “краля на хибридите” Prius много газови уредби има на тойотата Auris най-вече с бензинов двигател с мощност 136 конски сили с автоматик.

Има монтирани газови уредби и на Honda Insight Hybryd. Потребител на такъв автомобил твърди, че разход градско и междуградско на бензин е 5,1 литра, а на газ - 5,8 литра на сто. По негови думи

за 150 000 км пробег благодарение на пропан-бутана е спестил над 10 000 лева

Има и още един плюс - автономният пробег се увеличава значително, защото имате както бензинов, така и резервоар за газ, който обикновено дава още 400 км отгоре. Като прибавим към това и батериите, нещата започват да изглеждат повече от добре и относно ускорението на хибрида на газ. Собственици твърдят, че с пропан бутан “колата дори върви по-добре от оригиналния вариант”.

 Най-лесно се монтира АГУ на хибридите Honda Insight и Toyota Prius.

Ако пък сте фен на екологичните автомобили, а повечето собственици на хибриди са именно такива, то трябва да знаете, че изхвърляните вредни CO2 емисии ще са по-малко, когато колата се движи на газ и на ток. Единственият проблем се крие в многократното стартиране и спиране на бензиновия двигател по време на движение. За целта се монтира специален електронен блок.

Плюсовете при монтирането на газова уредба в Приус е и това, че няма загуба на багажно пространство. Бутилката се монтира под резервната гума тип “патерица”. При Auris малко се “изяжда” от багажника.

Много популярни са таксиметрови Toyota Prius с газов инжекцион в Русе и региона. Местна автокъща в момента предлага над 20 налични приуса плюс Auris и един Lexus IS300H. Оборудван за такси Toyota Prius газ хибрид на 11 години с пробег 199 000 км се предлага за 13 500 лв. Колата е и с гаранция за хибридната система и батерията.

Освен за таксита има и хибридни предложения с газови уредби за луксозни джипове. Във Варна се продава Lexus NX 300h 2,5 hibrid 4x4 на 6 години и на 184 000 км за 58 000 лева. Според обявата кросоувърът харчи между 6,5 и 8,5 литра пропан-бутан на 100 км пробег в града. Японският джип се предлага и със сменена чисто нова батерия.

Луксозен Lexus NX 300h 2,5 с 4x4 на газ с мощност 197 конски сили на 6 години се продава у нас за 58 000 лева.
Луксозен Lexus NX 300h 2,5 с 4x4 на газ с мощност 197 конски сили на 6 години се продава у нас за 58 000 лева.