Офертата, отправена преди дни от германската авиокомпания "Луфтханза" (Lufthansa) за придобиването на миноритарен дял в италианската "ИТА еъруейс" (ITA Airways), подхрани слуховете, че се готвят и други сливания в авиосектора, който търси начини за по-бързо и по-сигурно постпандемично възстановяване, съобщава Ройтерс.
Много от традиционните европейски превозвачи не успяват да се преборят с конкуренцията на нискобюджетните си съперници и това ги кара да търсят начини да се обединяват с други компании, за да балансират резултатите си, посочват анализатори, предаде БТА.
"Луфтханза" отправи офертата за дял от наследника на "Алиталия" (Alitalia) в сряда, като според анализатора от "Бърнстийн" (Bernstein) Алекс Ървинг това може би е само началото от поредната вълна на консолидиране на европейския авиационен сектор. Според него следващата примамлива хапка е португалският национален превозвач ТАП (TAP).
Португалското правителство, чиято собственост е ТАП, отдавна дава да се разбере, че обмисля частична или пълна продажба на компанията. Според анализатори като потенциални купувачи се очертават "Луфтханза", "Ер Франс-Ка Ел Ем" (Air-France KLM), която оттегли интереса си към "ИТА еъруейс", и собственикът на "Бритиш еъруейс" (British Airways) – Ай Ей Джи (IAG).
"Фокусираме се върху ИТА, но следим отблизо консолидацията на европейския авиационен пазар", заяви говорител на "Луфтханза". От "Ер Франс-Ка Ел Ем" и Ай Ей Джи отказаха коментар по въпроса.
Шведската САС (SAS), която е под защитата на член 11 в САЩ от миналото лято, също се счита за потенциален кандидат за ТАП, смятат Ървинг и анализаторът от "Кеплер Шоврьо" (Kepler Cheuvreux) Руксандра Харадау-Дьозер. От САС реагираха, че е "твърде рано за коментари относно бъдещи инвестиции".
За Харадау-Дьозер друга потенциална цел на авиопазара е британската нискобюджетна авиокомпания "Изиджет" (easyJet). "Има голяма логика в това "Луфтханза" да се прицели в "Изиджет". Това би засилило позициите й във Великобритания, на парижкото летище "Орли", както и в Женева", казва тя.
В "наддаванията" тази седмица се включи и главният изпълнителен директор на "Райънеър" Майкъл О’Лиъри. "ТАП ще отиде в ръцете на "Бритиш еъруейс" - Ай Ей Джи, после "Изиджет" ще стане собственост на "Бритиш" или на "Ер Франс", или съвместно на двете компании, а накрая "Луфтханза" ще сложи ръка на "Уиз еър" (Wizz Air).
Други шефове от сектора обаче не са толкова уверени и твърдят, че авиокомпаниите едва ли ще поемат толкова големи рискове в една все още трудна за развитие постпандемична среда.
"Изиджет" отхвърля идеята, че ще бъде погълната. "Трудно е да се приеме, че таконо преструктуриране ще проработи добре в Европа. Такива сделки са много сложни за изпълнение", заяви директорът за стратегическото развитие на авиокомпанията Шейн Лорд на конференция, организирана от списание "Ер файненс" в Дъблин.
И докато някои анализатори предпочитат да спекулират за възможни сливания и придобивания в сектора, други са мнение, че авиокомпаниите имат и други начини да подобрят финансовото си състояние. "За целта е необходимо те просто да намерят нужната дисциплина на капацитета си, което много им липсваше в миналото", казва Ървинг.
А и е очевидно, че на този етап големите купувачи - "Луфтханза" и "Ер Франс-Ка Ел Ем", не изгарят от желание да се сдобият с нови дялове от други авиокомпании. "В момента целта ни е да се възстановим напълно от ковид кризата и да довършим трансформацията си", заяви говорител на френско-нидерландския консорциум.
Германският бизнес всекидневник "Ханделсблат" наскоро писа, че главният изпълнителен директор на "Луфтханза" Карстен Шпор е посочил по време на вътрешнокомпанийно събитие ТАП като възможност за разширяване на портфолиото на германския превозвач с дълги полети до Южна Америка.
Това обаче едва ли ще се случи скоро, тъй като за придобиването на дял от ИТА, което вече е на масата, ще са необходими месеци, а през това време е много малко вероятно "Луфтханза" да отвори още един „фронт“ на придобивки, казва източник от компанията.