Съобразени с автоматичните скоростни кутии и електрическите коли
С първите снежни и студени дни ние, журналистите, инструктори и специалисти се надпреварваме да даваме съвети как да се кара на мокро, хлъзгаво и заснежено шосе. Обикновено инструкциите са подобни и не се променят много-много с времето. В последно време обаче автопаркът става бързо все по-различен с масовото навлизане на хибридните и електрическите коли, което води със себе си и разликата в спецификата на каране. Същото важи и за автоматичните скоростни кутии, чието наличие при новите автомобили (а и не само) са почти 100 процента.
Добрата видимост винаги е била приоритет номер 1
При бензиновите или дизеловите автомобили това често означава стъргане на леда от стъклата в мразовитите утрини, но сега можете да загреете електрически автомобил дистанционно чрез специално приложение и то, ако все още колата е свързана към станция за зареждане. В крайна сметка това предварително загряване изисква енергия и ако не сте свързани към точка за зареждане, това пък ще ограничи и без това не особено големия обхват на шофиране, особено когато навън е студено. Специалистите съветват също така в електрическите автомобили да не използвате нормалното отопление, докато шофирате, а само това на волана и седалките, така ще пестите енергия.
Повечето автомобили вече са с автоматична скоростна кутия, така че класическият съвет за потегляне директно на втора предавка вече не върши работа. Наистина трябва да внимавате, особено при електрическите автомобили: те ускоряват бързо, незабавно осигуряват много голяма теглителна сила и това увеличава риска от превъртане на колелата.
За да избегнете това,
трябва да дозирате ускорението възможно най-добре
Педалът на газта не е ключ, който включвате и изключвате, така че поставете петата си на пода и леко натиснете върха на крака си върху педала. Със зимните обувки или ботуши с дебела подметка това често е трудно и не е лоша идея да имате в колата спортни обувки, ако не ви и удобно със зимните.
Колкото по-прави са колелата на автомобила, толкова по-добро сцепление имат с пътя и следователно рискът от завъртане е по-малък. Така че въртете волана възможно най-малко.
При класическите автомобили със скоростна кутия е най-добре превключването на предавките да става малко по-рано от обикновено.
Следното важи за всички превозни средства:
избягвайте резки движения
При електрическите автомобили е най-добре да изключите задвижването с един педал, когато е много хлъзгаво.
В този режим колата на ток е с тенденция да спира силно, защото съхранява електричество по този начин.
Ако почувствате, че колата ви започва да се плъзга към ръба на пътя или паркирани коли например, не гледайте препятствието, а изхода. Нашите ръце и крака се контролират от мозъка ни, който разчита 90 процента на очите ни. Ако гледате в правилната посока, ще направите удачната спасителна маневра по-бързо.
Почти всяка кола вече е оборудвана с ABS система, така че помпането на спирачките се извършва от самия автомобил. Ако е много хлъзгаво или ако все още шофирате с летни гуми, тази ABS система може да отпусне спирачката твърде много: опитайте се да я контролирате, като спирате достатъчно силно, но не прекалено.
Дозирайте и тук с пета на пода и върха на стъпалото върху педала на спирачката.
Защо пробегът на автомобилите на ток пада с 30% в студа
Пробегът на електрическите автомобили и тяхната мощност при ускорение падат много бързо, когато е мразовито. От 25 до 30 процента е по-малко изминатото разстояние при ниски температури, изчислява проф. Петер ван ден Боше, професор по инженерни науки (VUB) и експерт по електрически автомобили.
“Има две причини, поради които обхватът на шофиране намалява толкова много”, обяснява проф. Ван ден Боше. Първата се отнася и за превозните средства с гориво: когато е студено, вие харчите малко повече бензин или дизел, отчасти поради отоплението. С електрически автомобил често можете да компенсирате това, като го оставите да загрее, докато все още е свързан към зарядното устройство. Тогава наистина харчи ток, но не за сметка на пробега. Веднага щом тръгнете, можете да шофирате удобно с отопление на волана и седалките и да включвате вентилацията само ако прозорците се запотят. Ако не включвате климатика постоянно, има значение за пробега на електромобила.
“Ако вашият електрически автомобил има термопомпа, той вече е по-добре оборудван срещу студа. Точно като термопомпа в къщата, тя работи като обърнат хладилник:
извлича топлина от външния въздух, за да затопли вътрешността
Освен това има и втора причина за намаляване на пробега. Капацитетът на студените батерии намалява, което означава, че те са все по-малко способни да доставят електричество. Следователно очаквайте 25 до 30 процента по-малък пробег при тези температури. Особено в началото на карането, когато батерията е студена и вътрешното съпротивление на батерията е по-голямо. Става по-малък, след като започнете да шофирате”, казва специалистът.
“Някои батерии също са по-малко възприемчиви към бързи зарядни устройства при интензивен студ: тогава те се зареждат по-бързо от обикновено и следователно се нуждаят от повече време. Това, което трябва да знаете също е, че наистина не е добре да оставяте кола с напълно изтощен акумулатор на студено: това може да повлияе на капацитета. Както не е добре да оставяте напълно заредена батерия на топло. Батериите работят най-добре при температура от 20 до 30 градуса. Точно като човешко същество.”