Правим прогнози, но в рамките на дни и седмици. Тази промяна, която виждаме на международните пазари обърква и потребителите и тези, които се занимаваме професионално. Меката зима доведе до по-добри цени, отколкото очаквахме. Няма как цена на суровина, която в пъти се е понижила да има пряко проявление на готови продукти, които съдържат константа наречена акциз. Този акциз определя много малкото процентно намаление, когато имаме намаление на суровината и не двойното увеличение, когато имаме двойно увеличение на същата тази суровина.
Това каза Живодар Терзиев, председател на Българската петролна и газова асоциация пред NOVA NEWS.
„Цената на гориво на бензино-колонка в България се определя по следния начин: Имаме цена на нефт, той трябва да бъде доставен от съответния производител. След това има процесинг - разходи по рафинирането. След това има дистрибуция – разходи до складовете. И всеки търговец слага търговска надценка. Търговска надценка има за рафинерията, за търговци на едро и за търговци на бензиностанциите“, обясни той.
Терзиев каза, че от недостига, който се усеща в Европа може да направи предположение, че цените от 2 лева са психологическа бариера, под която няма да можем да паднем. Той посочи, че е оптимист за автомобилния бензин, който ще бъде наличен на българския пазар.
По негови думи няма индикации за недостиг на дизелово гориво на българския пазар. Но има много неизвестни и всичко ще бъде в ръцете на политиците след 5 февруари, когато „Лукойл“ трябва да спре износа, освен към Украйна, поясни той.
Разрешението да се изнася български продукт към Украйна и произведен на българска територия продукт от руски нефт за Украйна би довело до облекчаване, смята Терзиев. По негови думи е възможно това да доведе до недостиг на дизелово гориво на българския пазар.
Терзиев каза, че рафинерията в Бургас не бива да спира и трябва да се търси алтернатива на неруски нефт. Ако бъдат ограничени руските доставки на нефт за рафинерията това я поставя в риск, поясни той.