Двата основни конкурента на самолетостроителния пазар - "Еърбъс" (Airbus) и "Боинг" (Boeing), навлизат в нов етап от титаничното си съперничество. И двете компании бързат да преустроят две от най-големите сгради в света, за да ги пригодят за производството на по-малки самолети, разказва Ройтерс.
След като миналата седмица "Боинг" произведе последния самолет от модела 747, гигантското хале в Еверет, северно от Сиатъл, ще бъде пригодено за сглобяване на по-малки самолети. Същото се случва и с опразнения комплекс "Жан-Люк Лагардер" на "Еърбъс" край Тулуза, построен за производство на А380, предаде БТА.
Производството в Еверет сериозно намаля, откакто компанията взе решение да прехвърли цялото сглобяване на моделите 787 само в завода си в Южна Каролина поради спадащото търсене на големи самолети. "Боинг" все пак запазва халето работещо, като прехвърля в него някои дейности по производството на 737, а от 2024 г. там ще бъде открита и нова линия за сглобяване на 737 MAX, която ще допълни трите вече съществуващи в намиращия се недалеч завод в Рентън.
Същевременно "Еърбъс" е в средата на пътя да преоборудва празния комплекс "Лагардер" за производство на изключително търсения теснофюзелажен модел А321нео. Компанията освен това обяви, че възнамерява да разшири завода си в Алабама.
Доскоро своеобразни "крепости" на съперничеството между двете компании, огромните комплекси на "Боинг" и "Еърбъс" сега са на път да се превърнат в печеливши заводи, произвеждащи по-малки самолети и задоволяващи търсенето на машини за къси и средни разстояния, посочва Ройтерс.
Според анализатори стъпките на "Боинг" изразяват доверие в сигурността на пазара и засиленото търсене, включително и от страна на Китай, въпреки търговските търкания между двете страни. Но експертите на са мнение, че въпреки трансформацията и в двата комплекса ще остане свободен капацитет, чието запълване е въпрос на бъдеща производствена стратегия и автоматизация, преди да се появят нови поръчки или нови модели.
"На този етап от развитието на индустрията, при липсата на нова програма, производствената стратегия излиза на преден план", казва авиоконсултантът Джералд Лундквист, управляващ директор на "Дъ Лундквист груп" (The Lundquist Group).
В продължение на дълги години "Еърбъс" и "Боинг" вървяха рамо до рамо на пазара на средния клас самолети, където се реализират най-големите приходи. Но в последно време "Еърбъс" дръпна рязко напред заради силните продажби на А321нео и проблемите със сигурността, връхлетели 737 MAX, от които "Боинг" все още не се е отървал.
На този етап "Боинг" планира да увеличи месечното производство на теснофюзелажни самолети от 30 на 50, а "Еърбъс" иска да се качи до 75 от сегашните 45, но анализатори се съмняват, че това може да се случи достатъчно бързо. Намаляването на разликата с "Еърбъс" е от ключово значение за "Боинг", за да може компанията да запази все още добрите си пазарни позиции.
"Боинг" не би желал да се окаже в ситуация, при която "Еърбъс" вече пуска по 70 самолета месечно, а те са се закотвили на 50. Те искат да се върнат на предишните си равнопоставени позиции", казва икономистът Адам Пиларски, старши вицепрезидент в консултантската компания "Авитас" (AVITAS). "Боинг" отправя важно послание: Няма да се изтеглим от пазара".
И двете компании отказват да коментират бъдещите си стратегии.