Много желаещи да пътуват, скъпи горива и малко

самолети вдигат тарифите

В Европа за Великден има цени като за презокеански полети - от 300 евро нагоре, авиокомпаниите сигурно са полудели. С тези думи накратко може да се опише сега пътуването със самолет.

Справка в търсачките за билети показва за периода 13-18 април, когато са великденските празници, цените например от Лондон до София са между 107 до 533 евро отиване и връщане. А дори и при нискотарифните превозвачи вече ги няма билетите за по 10 евро, сега най-евтините вече са двойно по-скъпи. За това всъщност предупреди още през миналата година шефът на “Райън еър” Майкъл О’Лиъри. От София до Виена например за средата на юни цената за билет отиване и връщане с нискотарифен превозвач е 150 лева, ако се купи още сега. При традиционните компании цената е двойто по-висока.

След свалянето на пандемичните ограничения

цените упорито

вървят нагоре

- в глобален мащаб самолетните билети са се качили с 25%. Александър Богоявленски - пилот и авиационен анализатор, казва, че поскъпването варира според пазара, средното увеличение е 10-15 на сто, Според него в Азия и САЩ могат да се намерят билети с цени от 2019 г., докато в Европа това е трудно. Онагледява го с 400-500 евро за САЩ и сравнява с 400 евро на нискотарифна авиокомпания до Лисабон.

Причина за скъпите билети - хората отново пътуват, но летища и авиокомпании се оказаха неподготвени, с малко персонал и самолети, за да посрещнат трафика. Достатъчно е да си припомним хаоса по летищата през миналото лято, отмяната на хиляди полети и над 220 000 куфари и чанти, които не стигнаха едновременно със собствениците си, а се подхвърляха по летищата на Европа и Северна Америка.

За поскъпването принос имат и скъпите горива, части и техническо обслужване. затвореното въздушно пространство заради войната в Украйна.

Другата тенденция е ценовото сближаване на нискотарифните компании с тези по редовните линии. На близки разстояния и при традиционните превозвачи няма кетъринг, за запазено място се плаща, както и за повече багаж. Таксата през океана към САЩ и Канада например стига и до 110 евро. Богоявленски посочва, че в полет до Канада не се е предлагала храна.

В миналото останаха екстри като овлажнени кърпи за ръцете, топла храна и напитки, които стюардесите да предлагат по няколко пъти.

Това става причина пътниците да се преориентират към пътуване в бизнес класа. Христина Тихчева, която от години наблюдава пазара, казва, че при полет до Ню Йорк половината от хората са пътували в бизнес класа. А в полет от София до Лондон с “Бритиш еъруейз” бизнес салонът е бил пълен и в двете посоки.

Явно там цените се изравняват с тези в икономичната класа, където често се налага да се доплаща за храна и допълнителен багаж.

При пълен самолет от София до Лондон например, ако цената за икономичната класа за двете посоки е 600 лв., бизнес седалката струва 800 лв. При по-празен курс, ако цената в общия салон е 500 лв., бизнес класата си остава 800 лв.

Авиокомпаниите преструктурират салоните, в бизнес класата се забелязва делене на нива - от първо до четвърто.

Полетите от и до България, най-вече до София,

са “превзети” от нискобюджетните

компании

Христо Тодоров, изпълнителен директор на “България ер”, каза, че делът им на българския пазар минава 50%. Според него те държат по-ниски цени от традиционните превозвачи, но 40% от стойността на пътуването са допълнителни услуги - багаж, кетъринг и други.

В бурен растеж се оказват турските авиолинии. Тихчева казва, че са станали по-силни от “Луфтханза”, с повече дестинации. Войната в Украйна е дала тласък на тази авиокомпания, тъй като целият трафик от Азия и Близкия изток минава през Истанбул.

Самолетните билети надали ще поевтинеят скоро, защото идват и изискванията на Зелената сделка в Европа, при която купуването на емисии вдига цената на билета поне с 10%.

Пред “Блумбърг” шефът на “Луфтханза” Карстен Шпор заявява, че компанията няма намерение да увеличава капацитета. Но изказването на директора на “Юнайтед еърлайнс” Скот Кърби може да е обобщение на ситуацията - авиокомпаниите са

настроени за високи маржове

на печалби

и това е “възможност, която се случва само веднъж в историята на индустрията”.

Йовко Йоцев - пилот и главен секретар на Асоциацията на българските авиокомпании, все пак внася известно успокоение. Според него търсенето на пазара ще доведе до наемане на нови самолети, до увеличаване на капацитета и нормализиране на цените.