Tesla Inc. ще построи нов завод за батерии в Шанхай, увеличавайки инвестициите си в Китай в момент на нарастващо напрежение между Пекин и Вашингтон, предаде Блумбърг.
Tesla ще произвежда своите мащабни устройства за съхранение на енергия Megapack в новото предприятие, което допълва фабриката ѝ за електрически превозни средства в Шанхай. Компанията, ръководена от Илон Мъск, направи съобщението на церемония по подписването на проекта в Шанхай. Присъстваха Том Жу, старши вицепрезидент на Tesla за автомобилната индустрия, и представители на правителството на Шанхай, включително заместник-кметът У Цин, а вицепрезидентът на Tesla Тао Лин подписа договора.
Строителството е планирано да започне през третото тримесечие на тази година, а заводът ще започне да произвежда през второто тримесечие на 2024 г., се казва в изявление на компанията.
Задълбочаването на инвестициите на Tesla в Китай идва малко след като френската компания Airbus SE обяви плановете си да удвои производствения си капацитет в страната за един от най-продаваните си самолети. Европейският самолетостроител ще добави втора линия за окончателно сглобяване на самолети А320 в съществуващата си фабрика в Тиендзин съгласно споразумение, подписано от главния изпълнителен директор Гийом Фори в Пекин в четвъртък.
Новите производствени проекти дават тласък на китайската индустрия, тъй като други фирми като Apple Inc. преосмислят производството си в страната на фона на засиленото напрежение със САЩ - от предполагаемия китайски шпионски балон, свален над американското небе, до партньорството на Пекин с руския президент Владимир Путин.
Megapack е замислен като масивна батерия, която да помогне за стабилизирането на енергийните мрежи, като компанията твърди, че всяко устройство може да съхранява достатъчно енергия за захранване на средно 3600 жилища за един час. Първоначално новият завод ще произвежда 10 000 Megapacks годишно, което се равнява на около 40 GWh енергия за съхранение, а продуктите ще се продават в цял свят.
Китай, където се намира изгряващата световна звезда в областта на електромобилите BYD Co., е изключително важен пазар за Tesla. Нейният съществуващ завод за автомобили в покрайнините на Шанхай, който американската фирма притежава изцяло, е произвел почти 711 000 автомобила през миналата година, или 52 % от световната й продукция - дори и при прекъсване на производството поради вече изоставената китайска политика за нулева толерантност към Covid.
Властите разпънаха червения килим, за да помогнат на Tesla да създаде първия си завод извън САЩ в началото на 2019 г., а правителствените служители на Шанхай помогнаха на компанията да възобнови своевременно производството си след прекъсванията, свързани с пандемията.
Времето, през което Мъск работи в Китай, обаче не е било напълно гладко. Разширяването на завода за електромобили в Шанхай беше отложено заради опасения за данните, свързани с връзките на Tesla с инициативата на Мъск за интернет от космоса Starlink, заявиха запознати с въпроса по-рано тази година, дни след като разгневени собственици на Tesla се нахвърлиха върху шоурумите в Китай, за да се оплачат, че са пропуснали поредния кръг от намаления на цените.
В началото на 2021 г. автомобилите Tesla също така бяха забранени за влизане в китайски военни комплекси и жилищни комплекси поради опасения за събиране на чувствителни данни от вградените в автомобилите камери.
По време на разговора за приходите през януари Мъск заяви, че Китай е най-конкурентният автомобилен пазар. Той е правил подобни коментари и преди, включително по време на онлайн форум през септември 2021 г., когато заяви, че изпитва "голямо уважение към многото китайски производители на автомобили".