След години на доминация в авангарда на технологиите за "Гугъл" (Google) конкурентът му "Майкрософт" (Microsoft), който вече има предимство в облачните технологии, го изпреварва и като лидер в генеративния изкуствен интелект, предаде Франс прес, цитирана от БТА.
Двата американски технологични гиганта публикуваха по-добри от очакваните приходи и печалба на фона на текущата икономическа криза.
"Алфабет" (Alphabet), компанията майка на "Гугъл", е реализирала оборот от близо 70 милиарда долара през първото тримесечие, от които 15 милиарда долара чиста печалба.
Въпреки тези резултати, които надвишават очакванията на пазарите "инвеститорите имат малко причини да бъдат оптимисти", заяви анализаторът от "Инсайдър интелиджънс" (Insider Intelligence) Макс Уилънс. Рекламната дейност на компанията "е заплашена", подчертава той.
"Приходите на "ЮТюб" (YouTube) отново са се понижили и фактът, че постъпленията на търсачката и други сегменти са нараснали с едва 2 на сто свидетелстват, че основният бизнес на "Гугъл" не се е сблъсквал с толкова мощни насрещни ветрове от дълго време насам“, твърди той.
Световният лидер в дигиталната реклама се сблъсква с инфлацията и повишението на лихвите, които са синоним на понижени разходи на рекламодателите.
Платформата "ЮТюб" е изправен пред конкуренцията на много популярния "ТикТок" (TikTok).
Стрийминг услугата, подобно на "Инстаграм" (Instagram) и "Снапчат" (Snapchat), е копирала формата на кратките и забавни видеа, но все още не успява да извлече значителни приходи от тях.
"Гугъл" е съкратил около 12 000 души през януари (6 на сто от персонала) и е преразгледал към понижение плановете си в областта на недвижимите имоти, като същевременно е защитил статута си в изкуствения интелект.
"Майкрософт" явно е поел водещата роля в областта на генеративния изкуствен интелект (способен да създава съдържание по поискване на разговорен език) след пускането през ноември на интерфейса "ЧатДжиПиТи" (ChatGPT), дело на калифорнийския стартъп "ОупънЕйАй" (OpenAI), в който е инвестирал мащабно.
"Aлфабет" е обединил миналата седмица екипите на "Брейн" (Brain) и "ДийпМайнд" (DeepMind) , за да ускори изследванията в изкуствения интелект.
"Имаме възможността да създадем изкуствен интелект, а в дългосрочен план общ изкуствен интелект в услуга на човечеството", написа в Туитър шефът на новото подразделение "Гугъл ДиипМайнд" Демис Хасабис.
Той има предвид популяризираната от "ОупънЕйАй" идея за създаване на системи за изкуствен интелект, които се справят по-добре от хората с когнитивни задачи.
В търсене на новия технологичен граал "Майкрософт" има още едно преимущество - облачните услуги, сектор, в който се нарежда на второ място след "Амазон" (Amazon).
"Гугъл клауд" (Google Cloud) е генерирал оперативна печалба от 191 милиона долара през първото тримесечие, като това подразделение реализира печалба за пръв път.
"Това е доказателство, че ръководството работи реално към рентабилността на тази дейност. На практика обаче "Гугъл клауд" остава далеч зад основните си конкуренти и растежът му се забавя", коментира Уилънс.
При "Майкрософт" приходите от облачни услуги, които се опират в голяма степен на външни сървъри, но и на изкуствения интелект, са скочили с 22 на сто на годишна основа до 28,5 милиарда долара. Те са над половината от оборота на компанията.
"Майкрософт" е регистрирал оборот от 52,8 милиарда долара (+7 на сто на годишна основа) и чиста печалба от 18,3 милиарда долара (+9,4 на сто).
Акциите му са скочили с около 9 на сто в електронната търговия след затварянето на борсата.
Акциите на "Алфабет" са поскъпнали с 1 на сто след обявяването на план за купуване на акции от 70 милиарда долара.
Текущото тримесечие също не се очертава като лесно за гиганта от Силициевата долина.
Управлението за федерален резерв (УФР) на САЩ предвижда да продължи да вдига лихвите, за да се бори срещу инфлацията, въпреки риска от рецесия, a aмериканските и европейските власти са все по-решени да осъществяват по-строг контрол върху големите платформи.