Проект на закон за изменение и допълнение на Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия е публикуван за обсъждане в Портала за обществени консултации.

Законопроектът цели въвеждането в националното законодателство на Делегирана директива (ЕС) 2022/2100 на ЕК от 29 юни 2022 година за изменение на Директива 2014/40/ЕС на Европейския парламент и на Съвета с оглед на оттеглянето на определени освобождавания по отношение на нагреваемите тютюневи изделия, както и отстраняване на неточности, допуснати при въвеждането в националното законодателство на изискванията на Директива 2014/40/ЕС.

Сред целите на проектозакона е намаляване привлекателността на нагреваемите тютюневи изделия и повишаване информираността на потребителите за нивото на риска, свързан с употребата им, се казва в доклада по проекта на нормативен акт на служебния министър на икономиката и индустрията Никола Стоянов.

С проекта на закон се предвижда забрана за предлагането и продажбата на нагреваеми тютюневи изделия с характерни вкусово-ароматни качества и съдържащи овкусители, в която и да е от съставните им части, като филтри, хартия, опаковки, капсули или други технически елементи, даващи възможност за промяна на мириса или вкуса на съответните тютюневи изделия или интензитета на техния дим или аерозол. Въвежда се изискването на всяка потребителска опаковка и на всяка външна опаковка на нагреваеми тютюневи изделия, в случаите когато тези изделия попадат в категорията на тютюневите изделия за пушене, да се поставят общо предупреждение и информационно съобщение, както и комбинирани здравни предупреждения. Когато нагреваемите тютюневи изделия попадат в категорията на бездимните тютюневи изделия, за тях следва да се прилагат изискванията за етикетиране на бездимните тютюневи изделия.

С проектозакона се въвежда определение за нагреваемо тютюнево изделие, което е "ново тютюнево изделие, което се нагрява, за да се произведе емисии, съдържащи никотин и други химикали, които след това се вдишват от потребителя/потребителите, и което в зависимост от характеристиките си е бездимно тютюнево изделие или тютюнево изделие за пушене".

Предлага се разпоредбите, регламентиращи нагреваемите тютюневи изделия, да влязат в сила 3 месеца от датата на обнародване на закона в "Държавен вестник". Въвежда се и изискването Министерството на икономиката и индустрията да предприеме действия за въвеждане на забрана за пускането на пазара на тютюневи изделия, които съдържат добавки в количества, които в момента на консумацията увеличават съществено или в измерима степен токсичния ефект, свойствата, водещи до пристрастяване, или канцерогенни, мутагенни или токсични за репродукцията свойства на изделието. Икономическите оператори, в случаите, когато считат или имат причина да смятат, че предлаганите от тях електронни цигари не са безопасни или по друг начин не съответстват на изискванията на закона, трябва да предприемат незабавни действия за изземване на изделията от пазара.

През юни 2022 г. бе приета Делегирана директива (ЕС) 2022/21001, с която се предвижда нагреваемите тютюневи изделия да бъдат включени в обхвата на забраната за пускането на пазара на тютюневи изделия с характерни вкусово-ароматни качества или съдържащи овкусители, в която и да е от съставните си части, като например филтри, хартия, опаковки, капсули, или други технически елементи, даващи възможност за промяна на техния мирис или вкус или интензитета на техния дим. Предвижда се и отпадане на възможността държавите членки да освобождават нагреваемите тютюневи изделия от задълженията за поставяне на информационно съобщение и на комбинираните здравни предупреждения.

Съгласно разпоредба 2 от Делегирана директива (ЕС) 2022/2100, в срок не по-късно от 23 юли 2023 г. държавите членки следва да приведат законовите, подзаконовите и административните си разпоредби в съответствие с нея. Директивата е въведена в националното ни законодателство със Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия и Правилника за неговото прилагане, но при въвеждането й са допуснати неточности, които следва да бъдат отстранени, посочва министърът. Ако това не стане, Европейската комисия би могла да започне процедури за нарушение срещу България и въпросите да бъдат отнесени към Съда на Европейския съюз.