• Обновеното съоръжение ще произвежда над 60% от необходимата му електроенергия
  • Пловдив заслужава най-доброто и получава най-доброто. Този ден ще остане в историята, смята кметът Здравко Димитров

“Най-най-най. Това заслужават пловдивчани.” С тези думи кметът на Пловдив Здравко Димитров откри пречиствателната станция на града. Тя беше модернизирана със 70 млн. лв. като част от Водния цикъл,  финансиран предимно с европейски средства.

Реконструкцията започна на 21 юни 2021 г., а в края на миналия месец беше официално завършена.  “Фирмата се справи успешно, получи Акт 16 без никакви забележки. Мисля, че това няма аналог - такъв голям обект да бъде приет без проблеми”, каза кметът. По думите му пречиствателната станция е знакова за града и ще остане в историята.

“Няма да има вече проблеми с утайките

- да ги разкарваме по областта и да се чудим къде да ги заравяме. Тук са нови технологии, с които Пловдив трябва да се гордее”, посочи Зико и пожела на присъстващите на откриването да се виждат отново по такива хубави поводи. 

“Пловдив заслужава най-доброто и получава най-доброто”, каза кметът, преди да пререже лентичката на пречиствателната станция заедно със заместника си Пламен Райчев. Здравко Димитров посочи, че ще си я запази заедно с тази от стадион “Христо Ботев”, който беше открит на 29 април. 

“С усилието на много специалисти беше реализиран един прекрасен проект, който няма аналог в нашата страна”, каза на церемонията ръководителят на проекта за пречиствателната станция инж. Павел Павлов.

Съоръжението не е ново. То е въведено в експлоатация през 1986 г. и вече не отговаряше на изискванията за чиста вода. “Откакто сме в Европейския съюз, дойдоха нови норми. Сега след модернизацията всеки възел от станцията е  приведен  в съответствие с тях”, обясни той.

След като отпадъчните води на Пловдив преминат през модернизираното съоръжение, от тях

ще бъдат отстранявани азотът и фосфорът, преди да се излеят в р. Марица

“Няма елемент от станцията, който да не е обхванат от  този  проект. Реконструирани са механичното и биологичното стъпало, а по линията на утайките са изградени и два изцяло нови метан танка. Те са най-големите в България - по 7500 кубика всеки”, каза инженер Павлов.

По неговите думи метан танковете ще превръщат по-голямата част от утайката в биогаз, който ще произвежда електрическа и топлинна енергия. Останалата утайка ще се изпраща в нов комплекс - инсталация за термично изсушаване, където ще става годна за изгаряне в пещ на твърдо гориво   или за производство на цимент. “Няма такъв аналог до момента. Може би в бъдеще ще има и на други места, но това е първата толкова модерна инсталация у нас”, посочи инж. Павлов. 

Според зам. главния инженер на ВиК - Пловдив, Антон Гълъбов обновената пречиствателна станция е изключително нужна на града.

“Пловдив има много голяма консумация на вода, съответно и огромно количество отпадни води, които идват от жителите на града и от предприятията. Това създава проблем”, обясни той пред “24 часа”.

Според него се формират много биогенни отпадъци, които влияят върху екосистемите на реките.

“Водите трябва да бъдат пречистени до такава степен, че да говорим за “технически чиста вода”. Тя все още не е годна за пиене, но на практика ѝ трябва само едно обеззаразяване”, посочи инж. Гълъбов. Обновената станция ще  преработва  водата точно до такова състояние.

“Започва се от улавянето на твърдите примеси, след това - на пясъците, а голямото количество утайка ще бъде складирано в метан танковете”, каза Гълъбов. Произведеният  в тях биогаз щял да покрива 60% от електричеството, необходимо, за да работи пречиствателната станция. “Оттук

ще поевтинее и цената за самото пречистване

на всички вещества в отпадните води. Това помага за опазването на околната среда”, заяви зам.-главният инженер.

Вече има 5-годишен план, защитен в Комисията за енергийно и водно регулиране. Според него цената на пречистването на водата в Пловдив ще расте с много по-малки темпове спрямо другите градове. 

Още 2 г. за Южния обходен колектор

Водният цикъл е един от най-важните обекти за Пловдив. Той е на стойност 115 334 116 лв., а пречиствателната станция е най-големият подетап от него. Модернизацията ѝ засяга над половин милион души, тъй като в обхвата попадат и няколко селища от община “Родопи” - Браниполе, Белащица, Първенец, Марково и Брестник.

“В проекта влизат още 40 улици в район “Северен”, които направихме с ВиК инсталация, тротоари, осветление и преасфалтиране”, каза кметът Здравко Димитров.

В момента община Пловдив изгражда колектор на бул. “Дунав”, който ще бъде свързан със Северния и оттам ще влиза в пречиствателната станция.

“По-интересен е Южният обходен колектор, който е изцяло в прерогативите на ВиК дружеството. Той ще се изгражда още 2 г.”, посочи зам.-кметът по строителството Пламен Райчев. Димитров обясни, че колекторът е тежък обект, понеже изграждането му зависи от много институции. “Едно писмо от едно министерство го чакахме 7-8 месеца. Там има доста неща, които трябва да бъдат завършени, преди да минат строителите - прехвърляне на газ, на електричество и на ВиК”, обясни кметът. По неговите думи няма забавяне на необходимото финансиране.

В края на миналата седмица градоначалникът се срещна със строителите на Южния обходен колектор и на още 3 важни за града обекта - подлеза “Модър-Царевец” и реконструирането на бул. “Хаджи Димитър” и ул. “Царевец”. Той поиска от тях по-бърза работа. “В събота пак събирам фирмите, ще го правя, ако трябва, всеки ден, за мен не е проблем. Работят добре, Райчев ги обикаля всеки ден. Дадоха ми едни срокове, които трябва да бъдат спазени. Ако не, вече ще предприемем други мерки”, обясни Здравко Димитров.

Той отново се извини на пловдивчани за неудобството, но посочи, че става въпрос за важни проекти, без които не може. “Системата е натоварена максимално и ако ние не подходим отговорно, градът ще бъде блокиран. Затова понякога трябва да взимаме авангардни решения, които не се харесват, но ще работят в следващите 10-15 години”, категоричен е Димитров. Той очаква и други ключови обекти да бъдат завършени в броените месеци до края на мандата му.

Двата големи метан танка ще превръщат утайката от водата в биогаз, с който ще се произвежда електричество за станцията.
Двата големи метан танка ще превръщат утайката от водата в биогаз, с който ще се произвежда електричество за станцията.