Компанията няма да носи отговорност, ако колите бъдат спрени от движение

В дизеловия скандал Volkswagen иска да прехвърли риска върху клиентите на употребявани автомобили. Търговците на сертифицирани фолксвагени втора ръка нямат право да продават без подпис на клиента документ, с който се уведомява, че компанията не носи отговорност, ако колата му бъде спряна от движение по една или друга причина. Това се прави заради риска, който съществува с автомобилите, засегнати от дизеловия скандал, които след време дори

може да бъдат лишени от регистрация

от властите на някои региони и държави. Това би ги направило почти безполезни. В бъдеще клиентите на VW и Audi трябва да потвърдят с подписа си, че са запознати с този риск. Прословутият “Дизелгейт” продължава от години. Сега германският производител иска да се предпази от евентуални нови съдебни дела. Това става ясно от вътрешно писмо на Audi до дилърите. За това са уведомени и търговците на Volkswagen.

“Фолксваген” очевидно иска да предотврати по-нататъшни искове за щети по този начин", казва адвокат Ремо Клингер. Той съди Германската екологична организация за одобрението на дизелови автомобили на VW, което предизвика скандала с емисиите през 2015 г. Клинингер успя, след като Административният съд в Шлезвиг обяви за незаконна актуализацията на софтуера , която трябваше да поправи автомобилите. Ако присъдата стане окончателна, Volkswagen е заплашен от нова вълна от дела. Сега групата очевидно иска да се защити от това.

“Това е селски трик”, директен е Юрген Реш, управляващ директор на екологичната организация, и предупреждава да не се подписва подобен договор при покупка на употребяван фолксваген. Според писмото са засегнати употребявани дизелови автомобили VW и Audi, произведени преди септември 2017 г. Тези автомобили съдържат измервателни устройства - така наречените “термични прозорци”, които бяха обявени за незаконни в последните решения на Европейския съд.

Поради софтуера, който намалява почистването на отработените газове, някои дизелови превозни средства замърсяват повече, когато навън е по-студено. Според Volkswagen това е необходимо за защита на двигателя.

Производство на дизелов двигател на VW Group в завода в Полша
Производство на дизелов двигател на VW Group в завода в Полша

Германската организация ADAC също предупреждава:

“Клиентите поемат риск,

който в момента е трудно да се изчисли, когато подписват документа”. Автомобилният експерт Щефан Брацел, ръководител на Центъра за автомобилен мениджмънт, вижда нещата по подобен начин: “Рискът от закупуване на употребявани дизели се увеличава.” “Ако клиент “реши да не купува дизелово превозно средство, след като прочете информацията по договора, ще му бъде представена атрактивна оферта, например за нашите електрически коли или бензинови модели”, обяснява пък говорител на VW.