С новопостроена обществена станция за зареждане, намираща се на около 3 км от дома му, Гуо Син'ан от село Джуан, недалеч от град Анцин в провинция Анхуей, вече не трябва да шофира до самия град, за да зареди електромобила си, и това е голямо облекчение за него, предава Радио Китай.

По време на конференция, проведена наскоро в опит да насърчи формирането на индустриална агломерация за електромобили в провинцията, Анхуей обяви началото на цялостно изграждане на инфраструктура за зареждане на ниво град, окръг и община тази година. Очаква се да се постигне пълно покритие на такива съоръжения до 2025 г., което ще превърне Анхуей в едно от най-удобните места в Китай за използването на електромобили.

Като ключов пазар за електрически превозни средства в света, Китай стартира серия от политики за подпомагане развитието сектора, които включват изграждането на мрежа от зарядни станции с максимално покритие, обхващащо цялата страна.

През май правителството публикува насоки за подпомагане на хора, живеещи в селските райони, които желаят да си купят и използват електромобили, с акцент върху стимулиране изграждането на зарядна инфраструктура. Според официалната статистика, до края на месец май Китай е изградил повече от 6,35 милиона единици инфраструктура за зареждане на електрически превозни средства. В допълнение местните власти в практически цялата страна са въвели набор от политики, за да стимулират производството и маркетинга на електромобили.

През юни Анхуей обяви план и мерки за формиране на индустриална агломерация за електромобили. Провинцията планира мащабът на автомобилното производство да надхвърли 3 милиона бройки, сред които производството на такива с електричество ще заема над 40 процента.

Друг ключов индустриален център – Чънду в провинция Съчуан, предоставя директни парични стимули за предприятия, които разработват или въвеждат електромобили. Гуандун в Южен Китай също прилага множество политики за насърчаване на закупуването на електромобили и оптимизиране на средата за шофиране на такива превозни средства.

За да разгърне допълнително потенциала на потреблението на електромобили, Китай обяви, че ще удължи действието на преференциалния данък при покупка до края на 2027 г. Предварителни оценки показват, че политиката ще доведе до общо 520 милиарда юана (около 72 милиарда щатски долара) данъчни освобождавания и облекчения.

Анализатори на индустрията вярват, че с тези благоприятни политики продажбите на електромобили в Китай ще достигнат около 9 милиона бройки тази година, а делът им целия автомобилен пазар ще бъде около 60 процента през 2025 г., с годишни продажби от около 17 милиона бройки.

Разрастващата се индустрия за производство на електромобили предизвиква интерес и сред чуждестранни инвеститори.

„Китай се превърна в електроцентрала на международната автомобилна индустрия“, казва д-р Юрген Хасенпуш, главен финансов директор на анхуейското поделение на „Фолксваген“ (Volkswagen Anhui), добавяйки, че техният проект Volkswagen Anhui NEV има за цел да инвестира общо 23,1 милиарда юана в научноизследователска и развойна дейност, производство и продажба на електромобили в Китай.

В края на май „Фолксваген“ подписа инвестиционно споразумение за изграждане на център за научноизследователска и развойна дейност, иновации и доставки за напълно свързани електромобили в Хъфей, главният град на Анхуей. Очаква се той да заработи в началото на 2024 г.

През април американският производител на електромобили „Тесла“ (Tesla Inc.) обяви, че ще построи нова мега фабрика в Шанхай, която ще се фокусира върху производството на продукта за съхранение на енергия Megapack на компанията.

„С прилагането на политики, включително изграждане на повече съоръжения за зареждане в селските райони и освобождаване от данък при покупка, се очаква пазарът на електромобили в Китай да продължи да нараства“, казва Чън Шъхуа, заместник-генерален секретар на Китайската асоциация на производителите на автомобили.