Сделката се очаква да приключи окончателно през първото тримесечие на 2024 г.
В сделка за внушителните 2,5 млрд. евро базираната в Абу Даби Etisalat (Emirates Telecommunication Group Company) взе половината от телекомуникационния бизнес на чешката PPF Telecom Group, който включва телекомите в България, Унгария, Сърбия и Словакия с бранда Yettel.
Допълнителни 350 млн. евро ще се платят в рамките на 3 години, ако PPF Telecom постигне определени финансови цели, съобщиха от чешката компания. В случай че не бъдат достигнати конкретните резултати, това може да доведе до приспадане на до 75 млн. евро от допълнителното плащане.
Би Ти Ви, която също е собственост на PPF, не е част от сделката. Изключени са и активите в Чехия, включително и мобилният оператор O2 и доставчикът на телекомуникационна инфраструктура CETIN.
Очаква се сделката да приключи най-късно през първото тримесечие на 2024 г. Тя подлежи на регулаторни одобрения, извършване на корпоративна реорганизация, определени административни процедури и други. Освен това вероятно ще бъде обект на преглед по регламента за чуждестранните субсидии на ЕС.PPF Telecom Group.
“Цената на покупката, достигаща 2,5 млрд. евро, включително договорните плащания за откупуване, представлява една от най-големите сделки за PPF. Гордея се с начина, по който успяхме да увеличим стойността на този актив след закупуването му”, коментира главният изпълнителен директор на PPF Иржи Шмейц.
От официалното съобщение на сайта на PPF става ясно още, че новите съдружници ще запазят сегашния главен изпълнителен директор на компанията Балеш Шарма и ще осигурят приемственост на дейностите, като същевременно
ще се възползват от широкия опит на екипите на PPF Telecom
на пазарите в България, Унгария, Сърбия и Словакия.
Според запознати целта на Etisalat е експанзия на европейския пазар и сделката за Yettel е първа стъпка в тази стратегия. Това се потвърждава и от думите на Хатем Дауидар - главен изпълнителен директор на Etisalat. Според него компанията продължава пътя си към превръщането си във водеща световна технологична група, а
приоритет остава разширяване на клиентската база
и предоставянето на повече цифрови услуги за потребителите и бизнеса. “Това вълнуващо партньорство с PPF Group в България, Унгария, Сърбия и Словакия е пример за нашия ангажимент да търсим нови възможности за сътрудничество и инвестиции, които допълнително ще ускорят нашата експанзия”, посочва Дауидар. А Шмейц допълва, че благодарение на знанията и опита, които PPF има в региона, в съчетание с глобалния обхват на новия партньор ще могат съвместно да споделят амбициите си за по-нататъшен растеж.
Etisalat присъства в 16 държави в Азия, Африка и Близкия изток. Телекомът е вторият по големина в региона след Saudi Telecom. Годишните му приходи надхвърлят 14 млрд. евро, а печалбата е повече от 2 млрд.
Etisalat е определена и за третата най-силна телекомуникационна марка в света
от водещата консултантска компания за оценка на марката Brand Finance. Стойността на марката се оценява на 10,5 млрд. долара. Оценката се прави въз основа на идентичността на марката и отразява технологичното развитие, 5G свързаност; повишени резултати, по-голяма удовлетвореност на служителите.
Etisalat и PPF посочват още, че ще се стремят да запазят настоящото ниво на рейтинга на PPF Telecom след приключването на сделката.
PPF, чийто основател Петр Келнер загина в инцидент с хеликоптер в Аляска през 2021 г., беше наследена от съпругата му Ренета Келнерова и четирите им деца. Компанията закупи през 2018 година телекомуникационните активи на норвежкия телеком Telenor в България, Унгария, Черна гора и Сърбия. Сделката тогава бе за 2,8 млрд. евро.
По-късно групата се оттегли от бизнеса в Черна гора, а брандът на телекомите бе сменен н Yettel.