- Няма аналог толкова голям обект с европейски средства да бъде приет без възражения, категоричен е
- кметът Здравко Димитров
- В станцията се изливат всички води на града, близките населени места и много предприятия
- Съоръжението само произвежда над 50% от електричеството, което използва
Обновената пречиствателна станция на Пловдив, която беше официално открита на 14 юни, може да обработва отпадните води на цялото население на града и на още толкова хора.
Капацитетът ѝ е за 700 000 души и в момента няма точка на Пловдив, която да не е свързана с нея. В съоръжението пристига и водата на няколко селища от Родопската яка - Първенец, Марково, Браниполе, Брестник и Белащица, които се разрастват всяка година.
Това обясни пред “24 часа” заместник главният инженер на ВиК - Пловдив, Антон Гълъбов. По неговите думи капацитетът, който може да поеме пречиствателната станция, е огромен. Тя обработва отпадните води, преди да бъдат върнати в р. Марица и е от изключителна важност за флората и фауната в областта.
“Тук говорим за екологичния ефект от това, че
в Марица влиза много чиста вода”,
заяви инж. Гълъбов. Съоръжението не е ново, но е било въведено в експлоатация през 1986 г. и вече не отговаряше на стандартите, тъй като с влизането на България в ЕС са пристигнали много нови изисквания и норми. “От построяването на станцията бяха правени само частични ремонти. Сега вече имаме инсталации, които
улавят всичко, включително и фосфор,
така че ефектите от обновяването са много”, посочи Гълъбов.
Зам. главният инженер определи реконструкцията на пречиствателната станция като “един от най-мащабните проекти, които са правени в Пловдив”. Тя започна през юни 2021 г. и приключи през май т.г. Обектът е най-големият подетап от Водния цикъл на града, който е на стойност 115 334 116 лв., и само за него бяха използвани 70 млн. лв.
Месеци преди завършването на ремонта общината беше заплашена от глоба в размер на 17 млн. лв. заради нарушения по обществената поръчка за избор на изпълнителя. Екипът на кмета Здравко Димитров обаче доказа, че такива не е имало и станцията успешно получи Акт 16. “Мисля, че това няма аналог - такъв голям обект да бъде приет без възражения”, отбеляза кметът, преди да отреже лентичката.
Освен че събира и пречиства отпадните води на Пловдив, станцията използва утайките, за да намали разходите си. Строителите са изградили два нови метантанка с вместимост 7500 кубика - най-големите в България. Те
превръщат по-голямата част от утайката в биогаз,
който пък произвежда електрическа и топлинна енергия, необходими за функционирането на модернизираното съоръжение. Когенерацията на ток обгрижва над половината от нуждите му. Останалото се изпраща в инсталация за термично изсушаване, където става годна за изгаряне в пещ на твърдо гориво или за производство на цимент. Всичко това помага за по-евтиното пречистване на веществата в отпадните води. Според 5-годишния план, който е защитен в Комисията за енергийно и водно регулиране, цената му ще нараства няколко пъти по-бавно, отколкото в другите български градове. Няма друга пречиствателна станция у нас, която да функционира по такъв модерен начин.
Освен отпадните води на града и близките села обновеното съоръжение ще отвежда и дъжда. “Ние нямаме разделна канализационна мрежа и това на моменти наистина натоварва работата на станцията. Когато се включат и проливните дъждове, водното количество става огромно”, посочи Ангел Гълъбов. Въпреки това не би трябвало да има проблеми.
Обновеното съоръжение се използва и от много предприятия, които не са свързани директно с него. Те карат отпадната си вода с цистерни и по този начин допълнително се намалява замърсяването на екосистемите в река Марица.
След като мръсните води от предприятията и домакинствата в Пловдивско минат през станцията, те излизат като “технически чиста вода”. Този професионален термин във ВиК средите се използва за течност, която все още не е годна за пиене, но
се нуждае само от едно обеззаразяване
За да бъдат решени проблемите с водата в Пловдив обаче, не е нужна само пречиствателна станция, а и канализационна мрежа, която да отвежда всичко до нея. В момента общината и ВиК едновременно работят в няколко части на града, за да може възможно най-бързо да бъде обновено всичко. В район “Северен” вече 40 улици са с подменени инсталации, а колекторът, в който се събират, е свързан със станцията. Общината все още изгражда такъв на бул. “Дунав” и “Брезовско шосе”. Той трябваше да бъде готов, но се забави заради изникването на археология под стария асфалт.
В противоположната част на града също кипи работа. Проектът на водоснабдителното дружество за Южния обходен колектор е на стойност 81,5 млн. лв. и цели да спаси града от наводнения. Дължината му ще бъде 11 километра - от бул. “Пещерско шосе” през ул. “Царевец” ще мине под жп линията, оттам по ул. “Модър” и бул. “Александър Стамболийски” ще стигне в район “Тракия”, за да бъде включен в пречиствателната станция. По проекта имаше документални проблеми, но след продължили месеци разговори с редица институции община Пловдив успя да ги реши. В средата на годината Здравко Димитров увери, че цялото финансиране е осигурено и работата е изцяло в ръцете на строителите, които периодично го информират докъде са стигнали.
В последната година много жители на Пловдив бяха разгневени от неудобствата, до които доведе
масовото обновяване на канализацията
То обаче е необходимо, тъй като водопроводната мрежа не издържа на постоянното разрастване на града. Домакинствата в кварталите “Кючук Париж” и “Коматево” често са на сухо, понеже мрежата не може да покрие нуждите на хилядите нови апартаменти. Проблеми имат и хората от близките Белащица и Марково, където също постоянно се строят къщи. Живеещите там неведнъж са излизали на протести, защото имат проблеми с водата.
Според Здравко Димитров системата е натоварена максимално и ако не бъде подходено отговорно, рискува градът да блокира. “Затова понякога трябва да взимаме авангардни решения, които не се харесват, но ще работят в следващите 10-15 години”, категоричен бе кметът след официалното откриване на пречиствателната станция. Самият Южен обходен колектор затвори ключовия булевард “Александър Стамболийски” и ограничи движението на живеещите в края на “Кючук Париж”. Те обаче са доволни, че догодина пътят отново ще бъде пуснат, ще бъде по-широк и вече няма да си спомнят, че са оставали без вода.