Европейската комисия обсъди втория проект на текста за стандартите за замърсяване на превозните средства Евро 7, който беше представен от испанското председателство на ЕС. Страните членки се съгласиха на предложение, според което нормата Евро 7 ще бъде само малко по-строга от Евро 6, а за частните леки коли и бусовете новият екостнадрат въобще няма да бъде въвеждан от лятото на 2025 г.

Стандартът за емисии Евро 7 трябваше радикално да ограничи емисиите на вредни газове. Но представители на автомобилния бранш застанаха срещу това решение с два ключови аргумента. Поради монтирането на нови катализатори и системи за контрол на емисиите на бензиновите и дизеловите двигатели цените на автомобилите щяха повишат неимоверно (например до 4-5 хиляди евро за малки модели като Volkswagen Polo), а инвестицията в нови технологии за намаляване на емисиите би отнела значителни средства от производителите на автомобили, предназначени за инвестиции в прехода към електрически автомобили. С аргументите си лобистите на автомобилния бранш явно успяха да убедят европейските политици, които значително смекчиха нормата Евро 7.

От друга страна, асоциацията Transport & Environment, която насърчава зелените политики, е разочарована от резултата. Асоциацията твърди, че замърсяването на въздуха в европейските градове е ужасно и продължава да надхвърля указанията на Световната здравна организация (СЗО). В Европа около 400 000 преждевременни смъртни случая годишно са причинени от замърсяването на въздуха.

"Това предложение е катастрофа. Поддавайки се на заплахите на автомобилните производители, нашите политици обричат хората на лошо здраве. Производителите на автомобили получават разрешение да замърсяват", каза Анна Краинска, ръководител на емисиите от превозните средства и качеството на въздуха в Transport & Environment.

В последния проект на нормите Евро 7 границите на емисиите за автомобили са отслабени. Няма промени в границите на емисиите за леки автомобили и микробуси в сравнение с Евро 6, дори за дизелови двигатели, които все още имат право да отделят повече вредни азотни оксиди от бензините. Ограниченията за емисиите при студен старт, които са критични за намаляване на ограниченията за замърсяване в градовете, също бяха премахнати.

Амонякът, който допринася за смъртоносното замърсяване с частици PM2,5, също се отхвърля като параметър, който трябва да бъде намален в колите.

Ограниченията за емисии за камиони бяха сериозно отслабени. Ограниченията са по-слаби от въведените в САЩ. Няма подобрение в условията за изпитване на пътя за автомобили в сравнение със стандарта Евро 6, което означава, че автомобилите ще могат да продължат да надвишават ограниченията за емисии при шофиране в градове, в хълмисти райони и при студено и топло време.

Разхлабени са и мерките по отношение на емисиите на фини прахови частици от автомобилните гуми по време на движение.