Американците ще похарчат тази година 95 млрд. долара за билети за кино и мачове и още 79,9 млрд. за тематични паркове
Да отидеш на концерт, на мач или дори да заведеш децата на забавления вече се превръща в недостижима мечта в САЩ. Дори вече се заговори за “фънфлация” от английската дума за забавление и инфлация.
През тази година билетите за концерти на музикални звезди стигнаха до цени от хиляди долари, което принуди голяма част от американците от средната класа просто да спрат да дават пари за забавления. Появи се и феноменът хора да затъват в дългове, за да успеят да си доставят удоволствие.
Почти 60% от американците са започнали да си спестяват развлечения като концерти и спортни събития през 2023 г., показва проучване в САЩ, което е направено от “Уол стрийт джърнъл” и “Кредит карма”. А близо 40% от респондентите са обявили, че цените на забавленията вече са непосилни за тях.
Шокиращо, тъй като концертите и спортните събития не са стока от първа необходимост, но
20% от американците са готови да вземат кредит,
но да отидат на желано от тях събитие.
26% от американците пък са спрели да харчат каквито и да било пари за забавления на живо, което е огромен ръст в сравнение с 16% преди пандемията от COVID, показва проучването на “Уол стрийт джърнъл”.
Всъщност цените на билетите за концерти и мачове, както и тези за фънпаркове от рода на “Дисниленд” са поскъпнали много повече сравнено с тези на храни и горива през 2022 г., показват данните на американското Бюро за проучване на потребителските навици. А поскъпването е продължило в още по-големи размери и през тази година, твърди “Уол стрийт джърнъл”.
В голяма степен фънфлацията се дължи на разпищолването на хората след затварянето по време на пандемията. Изведнъж концертите и посещенията на стадионите станаха възможни отново и хората развързаха кесията, устремени да си доставят незабравими спомени. И нормално,
голямото търсене доведе до големи цени
“Билетите за всяко едно живо събитие, за всеки начин да си доставиш удоволствие и спомени буквално излетяха в небето”, казва Джесика Рийф, която е анализатор в “Банк ъф Америка”. Тя първа заговори за явлението фънфлация. “И въпреки космическите цени всичко е разпродадено, билетите се разграбват до часове”, добавя Рийф.
Според последните анализи на Федералното бюро за икономически анализи през тази година американците ще похарчат 95 млрд. долара за билети за кино, концерти, спортни събития. Това е 23% повече спрямо 2022 г. и 12,5% повече от досегашните рекордни 84,4 млрд. долара, платени за забавления през 2019 г.
79,9 млрд. долара пък се очаква да бъдат дадени за входни такси на тематични паркове и къмпинги.
Шампион на фънфлацията са концертите, за които все още има огромно търсене въпреки космическите цени. Според музикалните продуценти това се дължи на огромния маркетингов ефект, който имат социалните медии по отношение на концертите. Това обяснява и защо интернет звезди като Бед Бъни от Пуерто Рико или корейската момичешка банда “Блекпинк”, които доскоро бяха познати само от мрежата, изведнъж започват да пълнят стадиони по целия свят.
Истинският шампион по вдигане на цените обаче е Тейлър Суифт. При средна цена на билетите за концерти в САЩ от 120,11 долара, което само по себе си е поскъпване със 7,4% спрямо 2022 г. и 27% спрямо 2019 г., билетите за нейното лятно турне спокойно стигаха до няколко хиляди долара. А за първи път в историята всеки в топ 5 на най-продаваните музиканти, където освен Тейлър Суйфт са още Брус Спрингстийн, Хари Стайлс, Елтън Джон и Ед Ширан,
има печалба от продадени билети за концерти над 100 млн. долара,
и то само за първата половина на 2023 г. Нещо нечувано за последните 2 десетилетия, през които трудно един изпълнител стигаше до тази кота.
Според данни на “Полстар” през второто тримесечие на тази година средната цена за концерт на Тейлър Суифт е била 254 долара. Като ценовият диапазон всъщност е бил от 49 до 449 долара и то преди облагането с такси. За разлика от Европа в САЩ цените не включват ДДС, а данъкът се добавя към обявената цена. След Суифт по скъпотия са били “Игълс” със средна цена 239 долара, Брус Спрингстийн с 226 и Фиш с 206 долара.
През лятото обаче е почнало истинско полудяване. Средната цена на един продаден билет за концерт на Тейлър Суифт е стигнала 1095 долара според данните на портала за билети за културни събития “СтъбХъб”. Билетите за концерти на Бионсе и Хари Стайлс пък са стигнали средно 400 долара.
Същата лудост върху цените на спортните билети пък е донесло привличането на Лионел Меси от “Интер” Маями. Преди аржентинската суперзвезда да се присъедини към отбора,
средната цена на билет за мач на “Интер” е била 30 долара
След като в игра влиза Меси, цените стават средно 255 долара на билет.
Резултатът е, че голяма част от хората намаляват общия брой на концерти или спортни събития, които посещават, за да спестят за едно-две по-скъпи събития. Или въобще се отказват от всякакви развлечения, твърди “Уол стрийт джърнъл”.
Вестникът е поръчал специален анализ на данните какво се плаща с кредитни карти в 16 популярни сайта в САЩ като “Тикетмастър”, “СтъбХъб”, “Вивид” и пр. Добавени са и данни от оборотите на увеселителните паркове и кината. И излиза, че делът на хората, които харчат пари за концерти и спортни събития, е паднал с 10% спрямо 2019 г.
Още по-страшно е увеличението на цените в увеселителните паркове. Посещение на “Дисниленд” за семейство с едно дете излиза около 6000 долара. Като “Дисни” допълнително въвеждат “кукички”, за да вземе повече пари. Например с телефонни апове, в които срещу заплащане се прескачат опашките. Увеличават се и цените на храната и сувенирите на територията на парковете, а “Дисниленд” във Флорида вдигна и цените на паркинга.
Увеличение на цените на билетите има и при зоопарковете, установило проучването на “Уол стрийт джърнъл”. Този в Сан Диего например е вдигнал еднодневния билет от 59 на 69 долара, като оправданието е повишението на заплатите на персонала и поскъпването на храната за животните.