Цените на основни стоки ще бъдат по-евтини за Коледа в сравнение с 2022 г. Това прогнозира Владимир Иванов, председател на комисията по стокови борси и тържища пред Нова телевизия.
2022 г. предложи доста сериозни пазарни катаклизми. Тогава имахме абсолютна неяснота с цени на ресурси, логистиката, трайно установен възходящ тренд в посока нагоре на цените на почти цялата гама храни. Сравнено с тогава, точно като миналата година двете криви се събраха. От пиковите стойности от март тази година до момента имаме низходящ тренд - кривата е почти равна, с лек наклон надолу. И очаквам декември да слезе още надолу, защото не се случва нищо извънредно, обясни Иванов.
В момента олиото и маслото са по-евтини, млечните са на равнище от миналата година. Пилешкото месо бележи ръст с 10%, свинското е на равнището от миналата година. Интересното е, че захарта също, макар че на международния пазар има покачване. Пазарът на зърно се раздвижи, каза Иванов. Нищо тревожно не се вижда на глобалния или европейския пазар, че да очакваме стресови положения. Ще наблюдаваме тенденция на стабилна устойчива пазарна регулация, обясни той.
Той коментира и идеята на държавата да има по-евтини 7 продуктови групи и призова хората да пазаруват информирано.
Мярката е направена така, че да има продукти от цялата гама необходими продуктови групи - протеин, витамини и т.н. Вътре са варива, зеленчуци, млечни, месни продукти, без да има заместващи продукти. защото идеята е за добро качество.
Идеята е да се даде информация за най-добрата цена - най-ниската цена за съответната продуктова група в конкретния обект. Целим първо да се създаде по-добра конкурентна среща, да се даде повече информация хората да подобрят своята потребителска кошница.
Предварително може да се намерят цените и в интернет. Не е задължително да се посети само един обект. Идеята е потребителят да има повече информация. Ще се включат и по-малки обекти с по 1-2 продукта като хлебарници например.
Разликата от досега с намесата на държавата е доверието и репутационния риск за търговските вериги, за да няма лоши търговски практики и изкривявания. Идеята е да се влезе в прозрачно и изчистено взаимодействие. Репутационния риск е много по-опасен от всяка груба държавна намеса, обясни Иванов. Ще бъдат обозначени най-ниските цени.
Най-голямата цел е да мотивираме гражданина да бъде добре информиран и когато тръгне да пазарува, да може да упражни натиск. Пазарът е най-добрия регулатор и това е правилна постъпка в посока подобряване търговските практики, допълни той.
Към момента са се включили 7-8 големи магазина, но интересът е много голям и ще има много субекти.