Само за първия месец от началото на инициативата "Достъпно за вас" се наблюдава намаление в цените на част от основните хранителните стоки от поне 10 на сто, а при някои продукти то достига и до 40 на сто. Това отчитат като резултати на кампанията от Министерството на икономиката и индустрията на база на сравнение на цените на предлаганите стоки спрямо тези преди стартирането й.

При някои от храните, включени в инициативата, през последната седмица се отчита до 40 на сто по-ниска цена, съобщиха от ведомството. Такъв е примерът с олиото, ориза и портокалите. При сиренето и кашкавала, включени в инициативата, намалението стига до 22 на сто. Сред продуктите на най-добра цена, предлагани от други продуктови групи, са яйцата, бобът, пилешкото месо и киселото мляко.

Инициативата "Достъпно за вас" започна точно преди месец, а целта й е да бъдат постигнати най-добри цени за българските потребители на хранителните продукти от първа необходимост, като възможно най-ниската цена не е за сметка на качеството, напомнят от Министерството. Тя обхваща около 50 продукта от т.нар. малка потребителска кошница. От тях най-малко 16 стоки в един магазин трябва да са отбелязани с логото на кампанията непрекъснато. Те включват хляб и зърнени храни, варива, месо и месни продукти, млечни продукти, яйца, плодове и зеленчуци, брашно, захар, растителни масла и мазнини, а от началото на декември и риба. 

"Достъпно за вас" стартира на 15 ноември с три от национално представените търговски вериги в около 200 магазина в цялата страна. За първия месец вече са се включили 13 партньора, сред които има и регионални вериги магазини от областите Варна, Бургас, Шумен, Търговище, Сливен, Плевен, Пазарджик, София област и др. Търговските обекти, в които потребителите могат да открият стоките, са вече над 400. 

"Министерството продължава разговорите и с други потенциални участници, като целта е кампанията да достигне до всяко кътче от страната", коментира министърът на икономиката и индустрията Богдан Богданов, цитиран в прессъобщението. По думите му следващият етап е инициативата да се разрасне, като в нея се включат и други стоки от първа необходимост.

За по-голяма информираност на потребителите продуктите от инициативата с най-добра цена за конкретната седмица са обозначени с логото на "Достъпно за вас" във всеки един магазин, който е част от кампанията. Намалените продукти са обозначени и в съдържанието на брошурите на търговските вериги и дигиталните им издания. Информация за продуктите може да бъде намерена и на сайта на кампанията https://dostapnozavas.bg, където могат да бъдат открити и партньорите в инициативата. На сайта има и сравнение на потребителската кошница с 16 от най-търсените продукта за седмицата и цената им преди и след стартиране на кампанията.

Преди дни, в Ямбол, заместник-министърът на икономиката и индустрията Ивайло Шотев коментира пред журналисти, че популярният сред българите зеленчук - зелето, е с 50 процента по-ниска цена. "Ако това нещо се задържи, ако наблюдаваме, че работи, няма нищо по-естествено да го продължим", каза той, визирайки инициативата.

В средата на ноември, когато започна инициативата, от Министерството посочиха, че провеждането на кампанията няма за цел да засегне производителите или дистрибуторите на по-ниско ниво от веригата за доставки, напротив - насърчава търговските вериги да работят по-тясно с тях. Инициативата "Достъпно за вас" се провежда в унисон с механизма в т. нар. "Зелен документ" на Европейската комисия за най-добри практики между търговците във веригата на доставките, където основно се визират хранителните продукти, изтъкнаха тогава от ведомството.

Логото на  инициативата “Достъпно за вас”
Логото на инициативата “Достъпно за вас”