Близо половината от финансирането насочено към проекти, които намаляват въглеродния отпечатък

Българо-американска кредитна банка - зелената банка на България, вече се готви за синя икономика. Преди дни БАКБ представи първия си доклад за устойчиво развитие за 2021-2022 г., в който обобщи дейността си през последните 12 години.

Много преди да се заговори за зеления преход - още през 2011 година, когато Цветелина Бориславова придобива мажоритарния пакет от акции на БАКБ, тя поставя като цел банката да се превърне в лидер за устойчиво развитие, ориентирана към екологичния бизнес.

Четири зелени акцента представи екипът на БАКБ - намаляване на неблагоприятното въздействие върху околната среда, социална отговорност, финансов ангажимент и дигитално управление. Нейната стратегия за управление спазва принципите на професионализъм, почтеност и прозрачност.

“Нашата ангажираност към опазването на околната среда, смекчаване измененията на климата, социалната и корпоративната отговорност имат определяща роля при взимането на решения. Целите ни са свързани с поддържане на високи стандарти за клиентите, навременно предлагане на подходящи и изгодни решения за бизнеса и потребителите, осигуряване на ползи и добавена стойност за тях”, заяви Цветелина Бориславова, която е и председател на Надзорния съвет на БАКБ.

От думите ѝ стана ясно, че новият ESG пакет не е просто стратегия, а принцип на работа и разбиране за обществото ни като цяло. “Трябва да се наблегне на обучение на всички обществени групи в тази посока”, категорична бе Бориславова.

Ръководителят на отдел “Европейски програми и устойчиво развитие” в банката Емил Величков подчерта, че идеята за устойчиво развитие е много по-мащабна от добилото популярност понятие “зелена сделка”.

БАКБ определя не само своята, но и ролята на всички банки като ключова за прехода на икономиката чрез финансирането на екологосъобразни проекти. “Приблизително 45% от инвестициите са в бизнеси, подобряващи околната среда - зелена енергия, вода, биоземеделие”, посочи Илиан Георгиев.

Конкретните доказателства за това са видими - подкрепата за столицата в закупуването на еко автобуси, създаването на модерна система за електронни билети и самотаксуване в столичния градски транспорт, което не само улеснява пътниците, но и ограничава използването на хартия.

Банката е осигурила финансиране и за екологични таксита в Пловдив, електрически автомобили за споделено пътуване и фотоволтаични проекти. С подкрепата на БАКБ се свързва строителството на пречиствателни станции, технологии за рециклиране, производството на биопродукти.

Една от основните цели е подпомагане развитието на нисковъглеродна и устойчива икономика чрез финансиране на проекти, свързани с енергийна ефективност, опазване на околната среда, алтернативно земеделие, възобновяеми енергийни източници и устойчива градска среда.

Стратегията се фокусира върху създаване на устойчиви дигитални продукти. През 2013 г. стартира т.нар. виртуална банка. Днес дигиталното портфолио за индивидуални клиенти включва онлайн кредит “На мига”, “Чиста сметка” и онлайн депозит и бизнес сметка за корпоративни клиенти. Всичко това определя лидерската позиция на банката в дигиталните услуги и я превръща в зелена банка за своите клиенти, като пести тяхното време и пари.

Основната цел, която БАКБ поставя в своята ESG стратегия за периода 2023 - 2027 г., е увеличаване на финансирането на проекти, които се борят с измененията на климата, защитават околната среда и подкрепят социалната устойчивост. В следващите години акцент ще бъде поставен върху социалния фактор, като инвестициите ще бъдат насочени към служителите и работната среда. Още от догодина БАКБ ще започне да купува и енергия от възобновяеми източници.

Цветелина Бориславова: Успяваме, защото сме последователни

Успяхме, благодарение на действията и инвестициите, които последователно правим през годините, за изграждане на силна и устойчива компания.

Изградихме система за ефективно управление на рисковете, адекватен финансов и оперативен контрол. Поставихме силен фокус върху клиентските потребности, дигитализацията и автоматизацията на процесите.

Подкрепихме зелени инициативи и създадохме зелени, дигитални продукти, които спестяват природни ресурси.

Поддържаме висока корпоративна култура, която засилва почтеността и справедливостта, отговорна и прозрачна за заинтересованите страни работа. (24часа)