- Български стоки на стойност от 447 млн. юана са пристигнали на пристанището е източнокитайската провинция миналата година, към страната ни са поели стоки за малко повече от милиард юана
- През 2023 г. Нинбо е внесъл слънчогледово масло за близо 10 млн. юана от България
Макар статистиката в България да показва, че вносът и износът от и към Китай е на второ място сред трети страни, то за Поднебесната империя страната ни е малък играч. Въпреки това данните сочат, че търговските отношения се подобряват през последните няколко години. А според цифрите на града с едно от най-големите и натоварени пристанища в света от 2016 до 2023 г. вносът от България е нараснал от 98 млн. юана до 447 млн. юана, което е ръст от 358,5%. Експортът от Нинбо към България пък е скочил от 462 млн. юана до 1,06 млрд. юана, или с общо 128,7 на сто.
„В момента внасяме от страната ви основно медна руда и суровини, но сме наясно, че България има огромно предимство в производството на зърно, зеленчуци и плодове, животновъдство, млечни продукти и земеделска продукция, което е подходящо за търсенето на китайските потребители за качествени, натурални земеделски и хранителни продукти", категоричен е зам.-кметът на Нинбо Ли Гуандинг.
На фона на протестите на производителите на слънчогледово масло у нас м.г., търговците явно са намерили изход, с който да преодолеят трудностите, насочвайки се към нови пазари – през 2023 г. Нинбо е внесъл слънчогледово масло за близо 10 млн. юана от България. „Надяваме се да продължим с развиването на сътрудничеството и да представим повече български земеделски продукти на китайския пазар. Вносът към България включва основно домакински уреди, обзавеждане, съдове, прибори за хранене и др.", уточнява Ли Гуандинг.
В града има постоянен павилион, на който са изложени продукти от Централна и Източна Европа (ЦИЕ), припомня зам.-кметът. Общата площ на съоръжението е 32 000 кв. м, с което държи лидерското място за най-голям и зареден изложбен център на продукти от ЦИЕ в Китай. През цялата година в павилиона има 2 специални площи, отредени за висококачествени български продукти. Сред нещата, които са показани там най-популярният продукт е розовото етерично масло. Много пъти то е избирано като един от най-предпочитаните от китайските потребители продукти от ЦИЕ, уточняват властите в Нинбо.
През 2023 г. Нинбо е внесъл серии с розова продукция за 2,5 млн. юана от България, което е 14 пъти повече в сравнение с 2018 г. Местните потребители са добре запознати с българска марка сокове, козметика (на базата на розово масло) и малък бранд червено вино.
Страната, и по-специално провинцията, продължават да търсят начини за международно сътрудничество, включително и с България. Миналия октомври у нас пристигна поредната делегация от Нинбо, начело на която бе Джан Пин, председател на Постоянния комитет на Народния конгрес на Нинбо. Заедно с него дойдоха представители на местните власти, хора от икономическия и финансовия сектор, представители на пристанището и местни компании. По времe на визитата бе подписано споразумение за сътрудничество с Центъра за насърчаване на сътрудничеството в областта на селското стопанство между страните от ЦИЕ и Китай към Министерство на земеделието и храните на Република България. Нови двустранни търговски споразумения между китайски и български компании също са договорени преди няколко месеца.
До момента повече от 100 български компании са идвали в Нинбо за участие в експото Китай-ЦИЕ или са се включвали онлайн изложения и други икономически и търговски форуми и събития.
49 български компании са участвали в третото изложение миналия май. А местните власти подчертават, че благодарение на форума продукти от България като етеричното розовото масло, козметика, сладко, мед, вино, бира, бисквити и сокове са излезли успешно на китайския пазар. Договорените споразумения за сътрудничество ще бъдат дългосрочни и предпоставка за бъдещи съвместни проекти, допълват китайците.
ПристанищеНинбо Жошуан върти стоки за над 400 млрд. юана. ЕС е най-големият им партньор
Нинбо Жошуан е най-натовареното пристанище в Китай, контейнерите му се движат по повече от 300 маршрута, свързващи над 600 пристанища в над 200 страни.
За първите три месеца на 2024 г. през пристанище Жошуан в Нинбо са минали 9,14 млн. TEU (мерна единица, отговаряща на един 20-футов контейнер, и често се използва за измерване на капацитет на товар на кораби и терминали – бел.ред.), което е скок с 11,7% за година. Това отчита Центърът за управление на пристанищните превози. Регистрирани са 353 млн. тона карго, което пък е скок с 6.8 на сто в сравнение с първото тримесечие на 2023 г.
Добре ли се справя Нинбо с международната търговия? От пристанището са доволни - само за първите два месеца на тази година са разбили нов рекорд – вносът и износът, които са минали през него достигат 400,34 милиарда юана. Скокът в сравнение със същия период миналата година е от почти 14 процента. И макар властите в Китай да обявиха, че целта им е да се отворят и за чуждите стоки, вносът през пристанище Жоушан в Нимбо се е увеличил само с 4 процента спрямо началото на 2023 г. и е на стойност от 106,04 млрд юана. Износът обаче бележи ръст от 18 на сто и надхвърля 294,3 млрд. юана, отчитат сметките на пристанището.
ЕС е най-големият партньор на пристанището – стокообменът със съюза е на стойност от 67,52 млрд. юана. И макар на теория капитализмът в САЩ и социализмът в Китай да са от двете страни на канала, държавите и икономиките им са успели да постоят мост, а през пристанище Жоушан от и към Америка пътуват стоки за малко над 66 млрд. юана – ръст от 16,6% само за година.
От януари пристанището е подобрило търговските си отношения с Австрия, Индия, Бразилия, Мексико, Великобритания и Русия.
Вносът и износът към деветте най-чести бизнес партньори на пристанището е скочил с внушителните 63% спрямо първите два месеца на 2023 г.
Основно перо в продукцията, напускаща Китай от тук, е електрониката, както и различни технологични продукти. Най-лесни за пласиране изглеждат частите за автомобили и машиностроене, както и домакинските уреди – при тях скокът е от 26 до 37%.. С двуцифрено число се е увеличил износът текстил, пластмасови и дигитални продукти.
Очевиден е интересът на китайците към металните руди и минералните пясъци– само за първите два месеца вносът им през пристанище Жоушан е скочил с 14,6% спрямо началото на м.г. и достига 8,05 млрд. юана. Най-голям е ръстът при доставките на желязо и боксит. С четвърт е скочил и вносът на електромеханични продукти.