Готови са критериите по процедурата за изграждането на зарядни станции за леки и товарни автомобили по ТЕН-Т мрежата (Трансевропейска транспортна мрежа). Това заяви в Бургас служебният министър на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков, по време на заседание на Комитета за наблюдение на Програма „Транспортна свързаност“., съобщиха от пресцентъра на транспортното министерство. Предстои в рамките на заседанието да бъдат одобрени методика и критерии по процедурата, която се планира да бъде обявена през ноември 2024 г.
„За първи път в Програма „Транспортна свързаност“ се излиза от рамката на първите два програмни периода и вече няма да се работи само с предварително определени проекти и бенефициенти. Това важи за двете грантови схеми за подпомагане на съществуващите интермодални оператори и за изграждане на зарядна инфраструктура за електромобили и в пристанищата“, добави Гвоздейков. Бюджетът за зарядната инфраструктура е 92 млн. лв., от които 42,4 млн. лева са предвидени за изграждане на станции за електромобили по магистралите и пътищата, част от ТЕН-Т мрежата. А с други 49,6 млн. лв. ще бъде подпомогната зарядната инфраструктура в пристанищата за обществен транспорт, става ясно още от съобщението.
В подкрепа на зеления транспорт и намаляването на вредните емисии са и проектите за увеличаване на капацитета на пристанищните терминали, подчерта още Георги Гвоздейков. Той съобщи, че е осигурена финансова помощ по проект на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ за капитално драгиране в пристанище Бургас. Той е на стойност 70 млн. лева и предвижда удълбочаване на акваторията на част от пристанищен терминал Бургас-запад. Това ще позволи безопасно влизане и акостиране на по-големи кораби и ще създаде предпоставки за развитието на терминалите и увеличаване на капацитета им, пише БТА.
В рамките на Комитета за наблюдение бе отчетено, че 92,07% от бюджета на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. вече е разплатен, като този процес продължава. Верифицираните разходи са 86,8%, а сертифицираните – 85,96%.
В комитета участваха София Алвеш, директор на дирекция „Изграждане на административен капацитет и изпълнение на програми ІІ“ в Европейската комисия, представители на JASPERS, бенефициенти по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 и Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027, както и представители на институции и неправителствени организации.
На 3 ноември 2023 година от Министерството на транспорта и съобщенията съобщиха, че Държавно предприятие„Пристанищна инфраструктура“ започва проекта за удълбочаване на пристанищен терминал Бургас-запад. От Министерството тогава информираха, че договорът с изпълнителя вече подписан и до дни предстои да започне работа. Осъществяването му ще позволи обработката на едни от най-големите кораби в света с газене до 14.5 м и 80 000 бруто тона. Предвижда се работата да бъде разделена на две фази. Първата включва всички дейности до края на годината и ще бъде финансирана от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“. Планира се втората фаза на проекта да бъде включена към Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г.
По-рано, в началото на октомври 2023 година министър Георги Гвоздейков обяви, че до края на 2023 г. трябва да бъдат усвоени над 1 млрд. лева по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ (ОПТТИ) на събитие за оперативната програма, което се проведе в София. Това съобщиха от пресцентъра на ведомството.
Гвоздейков допълни, че общият бюджет на програмата е над 4 млрд. лева и че това е огромен ресурс, но с добра мобилизация на министерството и бенефициентите програмата ще завърши успешно.