Смяната на комплект гуми е досадна работа, а и излиза вече доста скъпо. Освен че два пъти на година се плаща за процедурата, трябва да има и място за съхранение на гумите. Заради спада на покупателната способност и по-меките зими все повече шофьори карат целогодишно с комплекта си зимни гуми. И не само в България - 25% от белгийците вече не "превъртат" гумите.
Правилата за движение по пътищата или българското законодателство не забраняват да се кара през лятото със зимни гуми, нито техническите прегледи. Въпросният комплект гуми просто трябва да отговаря на минималните критерии за качество и да има грайфер от поне 4 мм.
На практика обаче противопоказанията са многобройни. Зимните гуми са "по-меки" (за по-голямо сцепление на сняг или лед) и не са предназначени за шофиране при летни температури. Тяхната ефективност е под 7 градуса.
При горещо време шофирането със зимни гуми увеличава спирачния път с поне 10% на сух път и с 26% на мокра наастилка. Така спирането при 70 км/ч на мокър асфалт увеличава спирачния път с 42%, а при 90 км/ч на сух път с 19,3%. В случай на аварийно спиране рисковете са значително по-високи.
Зимните гуми са по-шумни поради по-големите канали, но също и заради насочената форма на гумата (V). Имаме и значителен разход на гориво, тъй като зимната гума е по-устойчива на търкаляне и ще е необходима повече енергия.
Шофирането на зимни гуми през лятото също е много лоша идея за портфейла, защото използването им ще ускори износването с почти 60%! Използвана през лятото зимната гума обикновено не издържа повече от 10 000 км, предупреждават специалистите.