Ограничават броя на опитите да се вземе книжка - 4 пъти в рамките на 6 месеца. Ако кандидатът не успее, кара курса отначало

Шофьорите, които загубят всички контролни точки към книжката си, ще се явяват отново на теоретичен и практически изпит, за да си върнат правото да карат кола.

Това предвиждат промени в наредбата за провеждането на изпитите на кандидат-шофьорите. Новите текстове бяха пуснати за обществено обсъждане.

Подготвените от Министерството на транспорта мерки, с които обучението на кандидатите за шофьори да стане по-ефективно, бяха оповестени от министър Георги Гвоздейков в края на май в дискусия за една от най-болезнените теми в България - безопасността на пътя.

Тя бе организирана в партньорство с Министерството на транспорта и съобщенията и с подкрепата на ЗАД “Булстрад” от медийната платформа “24 часа”. Форумът даде начало на нов етап на дългогодишната национална кампания на “24 часа” “Карай умно - стигни жив!”.

Крайно време е да си признаем, че трябва да спрем да говорим как да постигнем резултати в пътната безопасност, а да действаме и да видим кой е основният проблем. А той е, че нашето общество не иска да си признае, че основният ангажимент е на хората, на участниците в движението. Трябва да осъзнаем, че е нужно да изберем най-отговорното поведение и да сме възпитани на пътя, заяви министър Георги Гвоздейков по време на дискусията. Той е убеден, че промените в наредбата ще осигурят по-добро качество на подготовката на бъдещите шофьори.

В момента на водачите, които имат по-малко от 2 г. стаж, им се дават 27 точки, а след това те стават 39. За нарушения на пътя освен глоби се отнемат и точки. Когато шофьор изгуби всички, трябва да върне свидетелството си в КАТ. За да възстанови точките, се записва на курс в някоя автошкола, където решава и листовки. Едва след това получава документ, който носи в КАТ, и така си връща 13 точки. Следващ курс може да се запише след 12 месеца. Отнетите точки може да бъдат възстановени и служебно без курс, но само при условие, че през последните 2 години шофьорът не е допуснал нарушения.

Сега към тази процедура се добавя изискването да се отиде отново на теоретичен изпит, а след това да се издържи успешно и т.нар. кормуване.

Отпада представянето на удостоверение за психологическа годност при записване за обучение на тези, които са загубили контролните си точки. Запазва се обаче изискването шофьорите да са психологически годни, като проверката ще се извършва по служебен път.

Друга важна промяна в наредбата е, че се ограничава броят на явяванията на изпит за книжка. В момента такова ограничение няма, а в рамките на 1 година след завършване на курса кандидатите могат да опитат да вземат книжка неограничен брой пъти. Според новите правила обаче в рамките на 6 месеца ще са възможни само 4 опита. При неуспех кандидатът трябва да изкара целия шофьорски курс отначало. За сметка на това ограничение отпадат вътрешните изпити за шофьорска книжка в учебните центрове.

Предвидено е още видеозаписите от практическите изпити да се съхраняват 24 месеца. В случай на подадена жалба - три месеца след приключване на производството, дори да са изтекли задължителните 24 месеца.

Целта на тази промяна е при катастрофа с шофьор, който има стаж по-малко от 2 години, да бъдат прегледани записите от положените изпити и при необходимост да бъдат предоставени на комисията, която разследва тежките пътнотранспортни произшествия, допуснати от такива шофьори.

Курсовете за обучение ще се организират по всяко време при сформиране на група и отразяване в информационната система. Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” се задължава да осигури достъп на тези, които се обучават, до информационната система. Така те ще знаят на какъв етап е обучението им, взетите часове и други данни.

Кандидатите за водачи няма да предоставят документ за завършено образование при записване на курс. Дипломата ще се дава в Пътна полиция при издаването на свидетелството за управление.

 

Онлайн връзка на пунктовете за прегледи ще спира измами

Друга важна промяна в наредбата е изграждането на онлайн връзка в реално време на пунктовете за технически преглед с “Автомобилна администрация”. Така ще има информация в какво състояние са спирачките, какви газове отделя колата и други показатели. По този начин отпада възможността данните да се манипулират и на пътя да се пускат неизправни коли.

Наредбата предвижда и дигитализация на процесите. Отпада възможността ръчно да се въвежда маршрут за кормуване при практически изпит. Документите, свързани с обучението, както и удостоверенията на преподавателите в автошколите също стават електронни.

Информационната система ще осигури възможност на “Автомобилна администрация” да осъществява по-ефективен контрол при обученията, да има информацията за датите и часовете.

С новите текстове в наредбата се въвеждат и редица облекчения за автошколите.

Например отпада изискването за минимална площ на помещението, в което се провежда теоретичната подготовка. Остава само това да са осигурени по 1,5 кв. метра на човек. Така ще се определя броят на кандидатите, които могат да се обучават едновременно. Предвижда се да отпаднат и изискванията за площ, осветление, условия за поддържане на определена температура, учебна дъска и оборудване. Остава това залата да е за организиране на дейността на учебния център, записване на кандидати и съхранение на документи.

Удостоверяването, че учебните коли отговарят на изискванията за преминат годишен технически преглед, ще се извършва от “Автомобилна администрация” по служебен път. Освен това учебните центрове няма да подават заявление за установяване на годността на учебната площадка и на пътните превозни средства, с което също се намалява административната тежест.

Преподавателите пък ще са задължени да прилагат индивидуален подход, съобразен с нуждите на обучаемия, както и да предоставят обратна информация за резултата от курса и дали е необходимо допълнително обучение.