3 прости упражнения помагат да усвоите безценното умение за ефективно слушане, което поражда доверие у събеседника ви
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Умеете ли да слушате? Ако честният ви отговор е "да", значи сте от щастливците. От рядката порода хора, на които това им е вродено, или от онези, упоритите, които са култивирали това качество у себе си. Защото, ако щете вярвайте, психолозите твърдят след маса изследвания, че само 10% от съвременните хора умеят да слушат.
От съвременните хора, понеже процентът намалява през последните години. Старомодното възпитание да не прекъсвате събеседника си някак си отмира все повече. Днешният живот е толкова динамичен и наоколо има толкова много разсейващи фактори, че хората губят и търпението, и способността си да слушат. Не от неуважение към събеседника, а защото бързат. Не от липса на интерес, а защото смарфонът сигнализира за ново съобщение, което изисква незабавно внимание. Може да не е от шефа, а от фейсбук. Социалните мрежи са форма на шум и са пълни с хора, които искат да говорят на приятелите си, а не да говорят с приятелите си.
"Просто живеем в какофония от затрупващи ни като лавина спешни задачи и от непрестанно заливащи ни сигнали, заради които вече не можем да слушаме ефективно и дори променяме самото понятие "слушане". Не слушаме, за да разберем, а слушаме, за да отговорим", изтъкват психолозите.
Ако си сложите ръка на сърцето, ще си признаете, че от месеци не помните ситуация в работата си, в която сте слушали спокойно. Всъщност главно сте търсели как да се намесите, за да си кажете вашето - да изразите преценка, да зададете въпрос или да отправите разговора в по-важна посока. Даже приятел/ка в службата, когато споделя нещо, се чудите как по-бързо да прекъснете със съвет, за да отметнете и тази задача.
"Слушането е много повече от това да позволиш на някого да говори, докато чакаш възможност ти да отговориш. Красотата на слушането е хората да започнат да се чувстват приети. Слушането е форма на духовно гостоприемство, чрез което каните непознатите да ви станат приятели", казва проф. Хенри Ноуен. А това е основата на доверието, което позволява сътрудничество.
Следователно, ако се научите да слушате ефективно, си помагате в общуването и по-лесно постигате целите си. Звучи грубовато, но я си помислете кога е по-лесно да се договорите с човека, на когото предлагате нещо - ако го прекъснете или ако търпеливо го изслушате?
Освен това, докато слушате, за да прекъснете или за да отговорите, вие по-малко разбирате. Самата ваша цел ви разсейва.
Психолозите смятат, че можете да влезете в онези 10% от хората, които умеят да слушат ефективно, ако се упражнявате. Практиката създава всякакви навици,
слушането не е изключение.
За тренировките ви е нужен доброволец, затова убедете да се включи съпруга/та или ако си имате тийнеджър вкъщи. И за партньора ви ще е полезно - за личностното и професионалното му развитие, даже и за мира вкъщи.
Упражнението отнема само четири минути, но ще ви подготви какво е усещането да слушате активно, така че да може да го приложите във всекидневните си отношения.
С доброволеца застанете един срещу друг без разсейващи фактори наоколо. Трябва ви таймер, настроен на 2 минути. Ако използвате телефон, нека е в самолетен режим, за да не ви прекъсне по никое време.
Задайте въпрос. Може да е съвсем обикновен, например "Какво ти се случи днес". В продължение на две минути един от вас ще говори, а другият ще слуша. После ще размените ролите.
Ако сте този, който слуша, не се намесвайте изобщо в продължение на тези две минути. Не прекъсвайте, не задавайте въпроси, не правете коментари. Идеята е да слушате думите заради самото слушане. Може само да кимате с глава, да правите физиономии и жестове. (Все пак не превръщайте управжнението в цирк.)
В следващите две минути разменете ролите. По-интересно е досегашният слушател да отговаря на друг въпрос.
Така постепенно ще се научите да слушате търпеливо и да разбирате повече. Ще свикнете и да говорите по-стегнато, което е допълнителен бонус. Защото си е истина, че хората не разполагат с много време и прекалената обстоятелственост често е причина дори най-възпитаният събеседник да прекъсне говорещия.
С доброволеца в упражнението се споразумейте, че наистина ще се постарае да говори две минути. Това ще ви помогне да усвоявате още едно умение - да слушате както думите, така и мълчанието между тях. Често паузите имат голямо значение за това, което казва или не казва събеседникът ви.
В тези паузи можем да разсъждаваме върху смисъла на онова, което е казал другият човек, изтъкват психолозите. Опитайте да накарате мозъка си да не блуждае в тези мигове тишина. И се въздържайте веднага да ги оползотворите, като започнете вие да говорите.
Така ще свикнете и да понасяте т.нар. "неловко мълчание". Много често, понеже не го издържате, можете да допуснете грешка. Не сте чули всичко, което събеседникът ви има да каже, и сте си направили неверни тълкувания. Или пък той ловко ви е оставил да говорите вие, за да разкриете намеренията си.
При достатъчно тренировки ефективното слушане - т.е. онова, при което искате да разберете какво ви казва събеседникът, а не слушате само за да му отговорите, ще се превърне в навик, уверяват специалистите.
Следващата стъпка, която ще ви доведе до успех, с каквото и да се занимавате, е да се научите кога да говорите, но като елемент от слушането, не за да излагате собственото си смение или искания.
Да говорите като елемент от ефективното слушане ще рече, че не сте гъба, която попива, а сте трамплин.
Звучи малко неясно, но ето какво имат предвид експертите.
Слушали сте търпеливо и внимателно, вече смятате, че сте схванали основната идея. Сега е нужно да накарате събеседника си да се почувства разбран в това, което говори, да повдигнете самочувствието му. Задайте му въпроси, поискайте разяснения. Така му осигурявате обратна връзка, неговото говорене и вашето слушане стават още по-ефективни.
Добрият слушател слуша, без да прекъсва, но също идентифицира подходящото време за задаване на въпроси, обобщават специалистите. И на това ще се научите, като развиете упражнението.
След като сте слушали две минути, минете в режим "въпроси". Задавайте ги и нека са подходящи, за да помагат на разговора да тече гладко.
После обсъдете със събеседника си какво сте направили добре и къде трябва да поработите още.
След като се поупражнявате с доброволец, опитайте в реални условия. Определете си и за цел всеки ден да провеждате по един разговор, в който се фокусирате основно върху това да бъдете отлични слушатели.
Изобщо не е трудно да намерите кандидат да говори. Примерно докато пиете кафе с колежка. Шансът да попаднете на такава, която не мисли себе си като най-интересния обект за разговор на планетата, е доста малък.
В този разговор си поставете за цел да не разказвате, а само да питате. Това ще ви принуди наистина да слушате какво ви говори събеседникът и да останете в режим, в който не доминирате разговора.
Кулминацията на отворените уши, т.е. на ефективното ви слушане, е събеседникът ви да разбере за него.
Може би вече нямате търпение да приключите с духовното гостоприемство, както го нарича проф. Хенри Ноуен, и да стигнете до собствените си цели. Е, през цялото време вървите към тях, но ви остана само третата стъпка от упражнението.
Черешката на тортата е да завършите силно етапа на слушането. Непременно споменете колко интересно ви е било. Бъдете конкретни, за да изпратите посланието, че наистина сте слушали. Тренирайте, за да свикнете да сте кратки, ясни и любезни, без да сте патетични.
С този финален щрих затвърждавате доверието на събеседника у вас. И сега вече можете да започнете да говорите за това, което наистина искате.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Синдромът на презаетите с работа - забравят какво са яли днес. И как да го преодолявате
Първият въпрос при делово общуване е важен. И той не е "Как сте"
"Премията за красота" се оказва мит - не работи за успех в кариерата
Внимавайте какво си драскате - издавате характер и състояние пред шефа и колегите
5 лоши навика провалят кариерата дори на най-талантливите
Ужасът вечно недоволен шеф и техники да се справите
Кои 3 показателя за пенсионните си вноски да следите, колкото и далеч да ви се струва пенсията
Опитомяването на чувствата за 90 секунди осигурява мир и успех в работата
Ловки трикове да ставате симпатични
Ритуалът за късмет не е просто суеверие - научно доказано е как помага