Европейската комисия информира днес американския технологичен гигант "Мета" (Meta) в предварителна констатация, че рекламният модел на компанията "плащане или съгласие" не отговаря на Законодателния акт за цифровите пазари (Digital Markets Act - DMA) на общността, предаде БТА. Според Комисията този избор принуждава потребителите да се съгласят с отдаването на техните лични данни, но не им се предоставя по-малко персонализирана, но еквивалентна версия на социалните мрежи на "Мета", съобщи Европейската комисия в позиция на официалната си страница.
ЕК приема предварителното становище, че рекламният модел на "Мета" "плащане или съгласие" не е в съответствие с Законодателния акт за цифровите пазари, тъй като не позволява на потребителите да изберат услуга, която използва по-малко от техните лични данни, но иначе е еквивалентна на услугата, базирана на "персонализирани реклами", както и не позволява на потребителите да упражняват правото си свободно да се съгласят с комбинирането на техните лични данни.
За да се гарантира спазването на Законодателния акт за цифровите пазари, потребителите, които не дават съгласието си, все пак трябва да получат достъп до еквивалентна услуга, която използва по-малко от техните лични данни, в този случай за персонализиране на рекламите.
По време на своето разследване ЕК се координира със съответните държавни органи за защита на данните.
Технологичният гигант има възможност да се защити като проучи документите в разследващото досие на ЕК и отговори писмено на предварителните ѝ констатации. Европейската комисия ще приключи разследването си в рамките на 12 месеца от откриването на производството на 25 март 2024 г.
В случай на неспазване на законодателството, ЕК може да наложи глоба до 10 на сто от общия световен оборот на компанията. Тази глоба може да достигне до 20 на сто в случай на повторно нарушение. Освен това, в случай на систематично неспазване на изискванията, Комисията също така има правомощия да приема допълнителни средства за защита, като например задължаване на администратора да продаде бизнес или части от него или забрана на администратора да придобива допълнителни услуги, свързани със системното неспазване.
"Нашето разследване има за цел да осигури конкурентоспособност на пазари, където компании като "Мета" са натрупвали лични данни на милиони граждани на ЕС в продължение на много години. Нашата предварителна гледна точка е, че рекламният модел не е в съответствие със Закона за цифровите пазари. Ние искаме да дадем възможност на гражданите да могат да поемат контрол върху собствените си данни и да изберат по-малко персонализирано рекламно изживяване", допълни еврокомисарят за конкуренцията Маргрете Вестагер.
От своя страна комисарят за вътрешния пазар Тиери Бретон допълни, че "Бизнес моделът "Плащане или съгласие" е в нарушение на законодателството на общността. Законодателния акт за цифровите пазари съществува, за да позволи на потребителите да решават как да се използват техните данни и да гарантира, че иновативните компании могат да се конкурират на равни начала с технологичните гиганти за достъп до данни".