До края на септември може да бъдат подписани договори за новите влакове, финансирани по плана за възстановяване и устойчивост. Това заяви министърът на транспорта Георги Гвоздейков в отговор на питане на депутати в транспортната комисия на парламента. Той заяви още, че няма притеснения за процедурите, които текат.

Министърът коментира и казуса с полското поделения на "Щадлер", което се отказа от договора за производство на 7 двуетажни влака и се оттегли от процедурата на доставка на 35 мотриси.
"Щадлер Полска" са поискали да им бъде удължен срокът за предоставяне на банкова гаранция от 30 да 52 дни, но и след това тя не е предоставена, което фактически прекратява договора. Освен това те искали да се намалят неустойките, както и да се раздели доставката на влаковете от сертифицирането, което е основна промяна в договора и е недопустимо по законите на ЕС и на България.

Според министъра отказът на тази компания не поставя процедурите в риск, защото при мотрисите, след като КЗК се произнесе по обжалване от друга компания - "Алстом", ще бъде скючен договор с втория в класирането. А втори са отново поляци - компанията Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA. Тя имала разработен тип влак и щяла да се впише в срока - август 2026 г.

Променен е типът влак по другата процедура, за 22 влака за дълги разстояния и тече процедура, оферти се подават до края на следващата седмица, каза министърът.

Той съобщи още, че авансовите плащания по договорите за новите влакове са предвидени в бюджета на държавата. Гвоздейков обаче прикани депутатите да приемат законите, записани като реформи в плана за възстановяване, без които има опасност ЕК да не направи плащането и с финансирането да се натовари бюджета.

Спекулации и манипулации нарече той публикации в медиите, които вещаят провал на процедурите и загуба на финансиране.

Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA.
Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA.