„Шкода" от 2006 г. не можа да покрие нармите за изгорели газове и не премина технически преглед. Показното беше направено пред министъра на транспорта Георги Гвоздейков и неговия заместник Димитър Недялков в пункт за технически преглед в София..
Собственикът на колата има срок от 14 дни да отстрани неизправността и да я закара отново на преглед. Обмисля се този срок да бъде увеличен дори на 30 дни.
Министърът заяви, че работната група, която е назначил, до петък ще трябва да излезе с предложения какво от наредбата може да се промени.
Както „24 часа" в писа, обмисля се да бъде променена квалификацията на нарушението с надхвърлянето на нормите за изгорели газове да бъде променена. В момента то се води като „опасно", което означава спиране на автомобила от движение, ще се промени на „значително", което означава, че му се дават 14 дни да отстрани неизправността, а колата остава в движение.
По-яката квалификация е леко престараване от страна на държавата, тъй като директивата е квалифицирана тази неизправност като „значителна", а не „опасна". У нас по-сериозната санкция е приета по искане на МОСВ, вероятно тя ще отпадне.
Обмисля се да се позволи и по-голям срок за отстраняването на неизправността, 30 дни, защото ако трябва да се доставя нов катализатор това изисква време. Всъщност евродирективата, която е в сила от 2012 г., не посочва точни дни за отстраняване на нарушението, а е записано „разумен срок", което позволява държавата да го удължи.
„Хаос с техническите прегледи на автомобилите няма", заяви Гвоздейков, който се запозна на място с работата на новата система за контрол на пунктовете за годишни технически прегледи в автосервиз в столицата.
„Заработи система за качество и игнорирахме човешкия фактор, както и възможността манипулацията на данни да се въвежда ръчно", отбеляза министърът.
Всъщност от 22 юли влезе в сила частта на наредбата, която изисква свързване на уредите, с които се преглежда автомобила, със системата на автомобилната администрация. И това е единствената промяна. Държавата ни е избрала, и в наредбата са заложени, минималните изисквания за отделяни въглеродни емисии, предвидени в директивата за технически прегледи, което е от 2012 г.
Уредите са газанализатор, който мери въглеродните емисии на бензиновите автомобили, димомер за дизеловите и спирачен стенд.
Министърът показа листче с последни данни до 4 август за двете седмици след свързването на уредите и за две седмици преди да ги „закачат" към системата на автомобилната администрация. за да докаже, че няма хаос при прегледите. От 22 юли до 4 август през пунктовете преминалите преглед са 127 085 автомобила, не са допуснати до пътя 181. Преди свързването на уредите данните от 8 до 21 юли показват, са минали преглед 139 251 автомобила, не са допуснати 32. Или преди свързването на уредите „скъсаните" на прегледа коли са 0,02% от всички преминали, а след свързването са 0,14%. Автомобилите, които трябва да се ремонтират са много под 1 процент. Излиза, че собствениците на върнатите коли са просто по-гръмогласни в социалните мрежи.
„След време това ще подобри пътната безопасност и ще намали травматизма по пътищата, тъй като това е голямата цел на България и Европа. Състоянието на автомобилите е един от компонентите, които причиняват пътни произшествия", каза Гвоздейков.
Той подчерта, че страната ни не може да променя стойностите на допустимите норми за емисии на автомобила, установени с европейска директива. По думите му страната ни може да помисли да даде време от 14 до 30 дни на онези собственици на автомобили, които не покриват нормите, да отстранят проблема. Това ще бъде и един от предметите на анализ на работната група, стана известно от думите на министъра.