Чрез приложение стопяват опашките на Дунав мост при Русе, въвеждат и при Видин

НАП и ДАНС да започнат проверки на буферните паркинги на граничните пунктове, за да вземат мерки за намаляване на опашките от чакащи камиони. Това разпореди в четвъртък премиерът Димитър Главчев, след като преди два дни турски и гръцки превозвачи заплашиха, че ще заобикалят България заради голямото чакане у нас.

Зам.-министърът на транспорта Димитър Недялков уведомил премиера, че на Дунав мост при Русе опашките са намалели след въвеждане на приложение, което дава номер на камиона и го извиква за минаване през ГКПП-то.

Такива мерки ще бъдат предприети

и при Видин,

за което ще се направи среща на българо-румънското дружество, което управлява Дунав мост 2 с управители на фирмата, която държи частния паркинг. Щели да бъдат включени всички паркинги във Видин, а не само този при моста.

Експерти в транспорта посочват, че има няколко причини за натрупването на камиони по границите. Едната е увеличеният трафик след избухването на войната в Украйна. Той се е утроил. На ден през ГКПП Капитан Андреево преминават към 1200-1300 тежкотоварни автомобила, казва Йордан Арабаджиев, директор на Съюза на международните превозвачи. Освен това износът от Турция се вдигнал, пътували повече камиони, но въвеждането на дезинфекция забавяло придвижването им.

Таксата за камион е 10 евро, което едва ли

е разоряващо за превозвачите

Преминаването на ГКПП-та се забавяло и заради големия поток на туристи през лятото и проверките за мигранти. Нямало обаче как да се елиминират проверките на внасяните храни, както и тези за наркотици, нелегални превози и да не се прави дезинфекция.

Арабаджиев смята, че ангажирането на премиера ще доведе до облекчаване на ситуацията, а в по-дългосрочен план вижда реконструкцията на ГКПП Капитан Андреево, разширяване на ГКПП Лесово и изграждане на връзка с магистрала “Марица” да облекчат ситуацията.

Българските транспортни специалисти приемат хладнокръвно заплахата на турци и гърци за заобикаляне на страната ни от тировете. Причината е, че няма по-бързи и по-преки пътища за тях към Европа.

Преди 7-8 години турците пробвали с ферибот от Истанбул до Констанца, но се отказали, защото излизало твърде скъпо. По-прекият път - през Сърбия, не се ползвал от български и турски превозвачи, защото на ГКПП-то с Хърватия, което е в гориста местност, мигранти се пъхали под брезентите на камионите, хърватите правели сериозни проверки и ги хващали, а глобата е 4000 евро.

Тировете могат да минават през Гърция и Северна Македония към Австрия, но също не ползват този маршрут, защото оскъпява превозите.

Според Симеон Ананиев от клъстер “Зелен транспорт” трябва

цялостна политика в транспорта, която да

превърне страната ни в логистичен център

и да няма предпочитания към автомобилните превози за сметка на другите.

Ананиев посочва, че може да се развият и контейнерни превози с товарни влакове, а също и въздушен превоз на бързоразвалящи се стоки от Близкия и Далечния изток до България, а оттук да се превозват с камиони до крайните клиенти. Още повече че България вече е в Шенген по въздух. По данни на IATA - международната асоциация за въздушен транспорт, каргопревозите растат рекордно с 14,3 на сто.