2,25 млрд. лв. ще похарчи пътната агенция в следващите 4 години за поддръжка и ремонт на пътища. Това става ясно от обявена обществена поръчка. С избраните фирми ще се сключат рамкови договори.
Оферти ще се приемат до 20 ноември и най-вероятно новите договори се планира да влязат в сила от началото на 2025 г. Подписването им обаче може да се забави, ако има обжалвания.
До новата процедура се стигна, след като последният редовен кабинет спря процедурата за избор на фирми, обявена от второто служебно правителство на Гълъб Донев. Тъй като предишните изтекоха, в момента се работи с временни споразумения, а когато дойде зимният период, се удължава временно срокът на изтеклите вече договори.
Страната е разделена на 9 района, като във всеки от тях влизат по 3-4 области. Прогнозната стойност за всяка позиция е 250 млн. лв. за четирите години, но поне досега в практиката не е имало случай прагът да се спазва, защото всичко зависи от това дали и кога АПИ ще възложи един или друг ремонт.
Всеки участник в обществената поръчка трябва да има поне 500 млн. лв. без ДДС оборот за последните три години, като от тях 250 млн. да са от строителство или ремонти на пътна инфраструктура. Друго изискване за участниците е през последните пет години да са построили и ремонтирали магистрали или пътища в България и в чужбина с дължина поне 100 км. На тези критерии отговарят само десетте най-големи пътностроителни фирми в България. Цената ще е водеща при оценка на офертите с 60% тежест. След това е качеството на изпълнените работи.