Първият автомобил, който има круиз контрол, е Chrysler Imperial от 1958 г.

Темпоматът, или както е модерно да се нарича круиз контролът, е една от най-важните асистиращи системи в автомобилите, която значително допринася за комфорта и безопасността. Историята му датира от първата половина на ХХ век.

Първата концепция за круиз контрол е създадена от американския изобретател и инженер Ралф Тийтър. Интересното е, че Тийтър е сляп от петгодишна възраст. Въпреки недъга си имал изключителен талант за инженерство и механика. Вдъхновение за изобретяването на круиз контрола е опитът му да шофира с адвоката си, който

имал склонност да променя скоростта на колата в зависимост от това как говори

Този непостоянен стил на шофиране довел Ралф до идеята да създаде такова устройство, което да поддържа постоянна скорост на превозното средство без намесата на водача.

През 1948 г. слепият американец подава патент за круиз контрол, който първоначално е бил известен като спидостат. По-късно е наречен круиз контрол, какъвто го познаваме днес. Системата на Тийтър е механична и е работила чрез измерване на скоростта на автомобила и регулиране на подаването на гориво, както е необходимо, за поддържане на постоянна скорост.

Първият автомобил, който има круиз контрол като част от стандартното оборудване, е Chrysler Imperial от 1958 г., който е един от технологичните лидери в автомобилната индустрия по онова време, а темпоматът се възприема като иновация за повишаване на комфорта при дълги пътувания. Устройството се активира от малък контролен елемент на арматурното табло и работи на принципа на поддържане на постоянна скорост чрез

механична система, която регулира подаването на гориво към двигателя

Chrysler популяризира технологията като функция за безопасност за предотвратяване на злополуки, причинени от отвличане на вниманието на шофьора или умора по време на дълги пътувания.

Това обаче е и начин за повишаване на комфорта при пътуване по магистрали, които по това време започнали да се изграждат масово в САЩ като част от програми за развитие на инфраструктурата.

През следващите десетилетия круиз контролът непрекъснато се подобрява. През 60-те и 70-те години системата започва постепенно да става електронна. Механичните елементи са заменени от електронни сензори и контролни блокове, които успяват да регулират скоростта още по-прецизно. През 90-те години автомобилните производители започнаха да интегрират по-усъвършенствани функции в круиз контролите като адаптивен круиз контрол (ACC), който позволява на автомобила автоматично

да регулира скоростта си въз основа на разстоянието от превозното средство отпред

Японската компания Mitsubishi за първи път въвежда адаптивен круиз контрол през 1992 г. Тогава това е базирана на лидар система за откриване на обекти, които се приближават твърде бързо. Технологията е вградена в модела Debonair (трето поколение) и е програмирана да предупреждава водача за приближаващи коли пред него. Предлагана на пазара като “предупреждение за дистанция”, тази ранна система

само предупреждава водача за превозни средства

отпред, без да влияе на газта, спирачките или превключването на скоростите.

Третото поколение Mitsubishi Debonair от 1992 г. е познато в България като Hyundai  Grandeur.
Третото поколение Mitsubishi Debonair от 1992 г. е познато в България като Hyundai Grandeur.

Днес круиз контролът е обичайна част от оборудването на повечето модели и се превърна в основа за разработването на по-модерни системи за подпомагане като автоматизирано шофиране или автономни превозни средства. Адаптивните круиз контроли могат не само да поддържат постоянна скорост, но и да спират и ускоряват в зависимост от пътната ситуация.

Съвременният адаптивен круиз контрол позволява на колата да се движи в лентата без намесата на шофьора.
Съвременният адаптивен круиз контрол позволява на колата да се движи в лентата без намесата на шофьора.