Който извършва сделка в момента, трябва да побърза за документите тази седмица – от 11 декември агенцията спира за 3 работни дни заради минаването към нова система
Ако ви предстои сделка с имот, за която е необходима скица от Агенцията по геодезия, картография и кадастър, трябва да имате предвид, че за времето от 11 до 15 декември включително информационните системи и порталът за електронни услуги КАИС няма да бъдат достъпни. Агенцията няма да изпълнява и услуги от кадастралната карта и кадастралните регистри, тъй като в този период ще се извърши мигриране на всички данни към новата информационна система. Това съобщи за “24 часа” инж. Милен Димиев, изпълнителен директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК).
Той съветва хората, на които предстои да извършват имотна сделка, да побързат да заявят необходимите им документи още тази седмица. Така те ще могат да ги получат още тази седмица или най-късно в понеделник и вторник на следващата седмица. Ако го направят в последния възможен момент, ще трябва да чакат получаването на документите след 16 декември.
Същото се отнася и за многобройните служби и институции, които работят от името на агенцията.
Димиев представи новите функционалности на системата пред нотариуси, частни и държавни съдебни изпълнители, съдии по вписванията, експерти от Дирекцията за национален строителен контрол, Агенция “Пътна инфраструктура”, Националното сдружение на общините в Република България, както и правоспособни лица по кадастър.
Всъщност става дума за изцяло нова информационна система,
която да замени старата, създадена още през 2006 г., която не беше централизирана. Това водеше до затруднения при административното обслужване, тъй като всяко изменение в кадастралната карта и кадастралните регистри се извършваше на териториален принцип от съответната служба по геодезия, картография и кадастър по местонахождение на имота. При по-натоварените служби в някои случаи това водеше до забавяне на предоставянето на исканата услуга.
С новата информационна система се въвежда централизирано разпределение на услугите. Системата ще следи за равномерно натоварване на служителите в цялата страна. Поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри в актуално състояние ще се извършва независимо от местонахождението на имота. В резултат на предложеното изменение се очаква повишаване на удовлетвореността на потребителите, както и своевременно изпълнение на услугите от кадастралната карта и кадастралните регистри.
Няма да се налага тези, които ползват услугите на кадастъра, да правят нова регистрация
в системата. Тези данни ще бъдат интегрирани автоматично. Няма да се променят и сумите, които ползвателите на услуги са депозирали предварително, тъй като те също ще се прехвърлят автоматично.
Една от съществените промени е, че когато не се налага изменение в данните за собственост, скицата ще се генерира автоматично, без намеса на експерт, като по този начин е гарантирано изпълнението в нормативно определения срок.
“Само при несъответствия ще е необходима човешка намеса при изготвянето на документа. През своя потребителски акаунт клиентът може да заяви услуга и извън официалното работно време, както и в почивните дни”, обясни Димиев. Удостоверяването на потребителите става чрез системите на Министерството на електронното управление. Мигрирането на данните ще се извърши от вечерта на 10 декември до края на същата седмица, за да може от 16 декември новата система да заработи при пълна функционалност.
С изменение на Закона за кадастъра и имотния регистър през 2016 г. е предоставена възможност на общините и на общинските служби по земеделие да обслужват потребители на кадастрални услуги, като разпечатват на хартиен носител документи – скици и удостоверения. По този начин се облекчи административното обслужване в териториални звена и се увеличи съществено делът на електронните услуги. В периода 11 – 13 декември включително общините обаче и няма да предлагат услуги от кадастъра.
Новата система е разработена с изцяло нови потребителски интерфейси. Тя е интегрирана с всички системи на електронното управление за удостоверяване на потребител, плащания и други. Има връзка с Имотния и Търговския регистър, служба ГРАО, БНБ, “Български пощи”.
Достъпът до системата е безплатен и не изисква регистрация, когато става дума за преглед на кадастралната карта, но при заявяване на услуга за издаване на официален документ или изменение на кадастрални данни се изисква квалифициран електронен подпис, обясни Димиев.
С внедряване на допълнителни функционалности на информационната система се създава
възможност за предоставяне на нови услуги
- една от тях е справка за историята на имот, сграда или самостоятелен обект. Може да се видят границите и характеристиките, отразени в кадастралната карта към минал момент. Скиците ще съдържат код за проверка, по който може да се провери дали са издадени от агенцията и дали са още актуални, посочи още Димиев.
“Не предвиждаме промени от 16 декември в таксите за услугите, които предоставяме”, каза още инж. Димиев. Във времето новата система ще продължи да се надгражда с още услуги и функционалности.
През годините заявленията за услуги непрекъснато се увеличават. През 2015 г. те са били 800 000, а през 2023 г. вече са се увеличили двойно и са близо 2 млн. Справките по кадастрална карта са нараснали от близо 200 000 до 3,5 млн. към 2023 г.
Покритието на територията на България с кадастрална карта е вече 98%
Включени са над 20 милиона недвижими имота - 13 782 157 поземлени имота, 3 210 522 сгради и 3 071 439 самостоятелни обекта. Кадастрална карта все още нямат само малки населени места в урбанизираната им част.
Както сочи статистиката, броят на предоставените услуги, имотите, за които е създадена кадастрална карта, и заявленията за услуги са нараснали многократно, а системата и хардуерът, чрез които се изпълняват, не са променяни от 2013 г. С реализирания проект за развитие на информационната система на кадастъра е обновен не само софтуерът, но и хардуерът на Агенцията по геодезия, картография и кадастър. (24часа)