Грешка е при отрицателна обратна връзка и препоръки да реагирате като при физическа заплаха с "Бий се или бягай"
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Дъх не можете да си поемете. Кръвта се качва в главата ви. Cърцето думка в ушите. Дланите се потят. Мозъкът и тялото реагират, сякаш ви дебне огромна заплаха и вътрешният глас крещи "Бий се или бягай".
Настъпил е онзи важен момент в компании малко преди коледните празници - преглед на годишните резултати. Мениджърите дават т.нар. обратна връзка на подчинените си, а всеки минава и през т.нар. 360-градусова оценка.
На среща с шефа сте, там е специалистът от "Човешки ресурси", който отговаря за вашия екип. Слушате, а вътрешният ви глас крещи „Бий се или бягай", защото има критика. Мека, поднесена като препоръки, но пак си е гадно.
Е, да, гадно е, но няма защо да реагирате като при физическа заплаха. Никой не е съвършен, всеки има какво да подобрява в работата си и да развива у себе си. Никой не е застрахован дори от грешки, особено пък в течение на цяла напрегната година. Даже има отвратителна зависимост - колкото повече неща правите, в толкова повече неща може да сгафите.
Ще постъпите мъдро и прозорливо, ако максимално оползотворите обратната връзка – осъзнаете ценното в нея и направите промени, които ще ви поведат към успех в работата. Като изваждате добавена стойност от всяка обратната връзка – дори от онази, която смятате за несправедливо негативна, ще напредвате в кариерата, уверяват експертите по личностно развитие.
Социологът Джоузеф Грени дава 5 съвсем конкретни стъпки, които трябва да извървите. Съвети прибавят и още авторитетни специалисти.
1. Съвземете се.
Веднага започнете да дишате дълбоко и да анализирате начина, по който се чувствате.
Критиката е неприятна, но не е бой. Следователно няма нужда да я изживявате като физическа заплаха. 70-80% от хората реагират така, но масовостта не е доказателство за правилност, още по-малко за силна психика.
Осъзнайте, че критиката не застрашава живота, здравето и дори работата ви. Напротив - може да я спаси, ако потиснете първичната си биологична реакция, ако заглушите вътрешния глас, който зове "Бий се или бягай", и отворите мозъка си само за това, което в действителност ви казва шефът в атестата.
Колкото по-добре осъзнавате първичните емоции, които изпитвате, толкова по-малко вероятно е да бъдете обсебени от вторични ефекти като гняв, отбранителност, страх. Свържете се с вътрешния си глас, повтаряйки фрази от рода на "Това не може да ми навреди. Аз съм в безопасност", препоръчва Грени.
И още има: „С реакцията си към критика показвате своята емоционална интелигентност, добавя Талия Фокс, директор на консултантска фирма за обучение и автор на книга за обратната връзка. Ясно е, че нито страдание, нито гняв ще ви представят добре.
2. Разберете причината за критиката.
Вникнете какво стои зад нея. Попитайте шефа за подробности и примери, върху които той я базира. Слушайте спокойно неговите доводи, все едно говори за някой друг. Трябва да се държите като добър репортер, който се опитва да разбере фактите, обяснява Грени.
Вероятно ще получите оценката и писмено, но накратко, така че колкото повече научите в директния разговор, толкова по-ефективно ще оползотворите препоръките.
"Критиката не е приятно преживяване, но е неразделна част от кариерното развитие - казва Анди Молински, професор по организационно поведение. - Мислете за нея като за данни, които ще използвате, за да подобрите работата си и да сте по-успешни. Трябва да разберете какво точно казва мениджърът. Може да е трудно, когато се чувствате уязвими, но активното слушане ви позволява да извлечете максимума."
"Останете фокусирани върху ползата и искайте конкретни подробности, за да избегнете предположения - препоръчва Талия Фокс. - Фокусирайте се върху разбирането на обратната връзка, а не върху отбрана."
3. Дайте си време за възстановяване.
Благодарете на шефа си и заявете, че много внимателно ще помислите върху казаното, обяснява Грени третата стъпка.
Нужна ви е пауза, не бива да действате импулсивно. "Реагирането е естествено, но е вредно, защото пречи да използвате тази обратна връзка конструктивно", категоричен е Молински.
"Един от начините да успокоите импулса за реакция е да преформулирате въпросния годишен преглед като моментна снимка, а не като изявление за вашата цялостна стойност или способности - казва Мери К. Мърфи, директор на компания за човешки ресурси. - Това е момент, във времето има място за растеж и развитие. Не забравяйте, че повечето мениджъри не предоставят конструктивна обратна връзка, освен ако не вярват в способността ви да растете и да се подобрявате."
4. Предприемете действие.
Докато обработвате критиката, бъдете достатъчно смирени, за да търсите истини в нея и да осъзнаете грешки, които може да сте направили, препоръчва Грени.
Помнете, че способността да приемате обратната връзка е от ключово значение за вашия успех. Глупаво е да се ядосате, да се притесните, да изпаднете в самосъжаление и депресия.
„Мислите ви определят вашите чувства и причината за острата ви емоционална реакция не е предизвикана от самите критики, а от начина, по който вие ги разглеждате", обяснява психологът Брук Уачтлър.
Щом шефът ви е критикувал и ви е дал препоръки, а вие си мислите "Прав е, аз съм некадърник", активирате дефанзивна реакция на мозъка си. Ако вместо това приемете, че всеки, който работи, може да не направи достатъчно, че не сте свръхчовек, който винаги е перфектен, ако вярвате, че сте способни да се справите с проблема, критиката няма да ви ядоса, нито ще смачка самоувереността ви.
Променете начина, по който гледате на критиките и препоръките, и ще ги обърнете в своя полза, съветва д-р Уачтлър.
5. Преценете вариант "обратна връзка за обратната връзка"
След като се справите с внимателното обмисляне, преценете дали да поговорите отново с шефа и да споделите изводите си. Кажете кои части от критиката приемате и кои не. Поемете ангажимент за коригиране на нещата, които оценявате като ваши пропуски, завършва Джоузеф Грени.
Изключително важно е много внимателно да прецените как да постъпите и как да водите разговора, ако смятате, че в годишния атестат се съдържат несправедливи оценки и критики.
По принцип, когато давате своята обратна връзка за обратната връзка от шефа, трябва да показвате, че имате конструктивен начин на мислене, а не фиксиран.
Хората, които имат начин на мислене, фокусиран върху развитието, гледат на обратната връзка като на естествена част от професионалното си израстване.
Хората, които имат фиксиран начин на мислине, гледат на критика като на нещо фатално или обидно. Те са по-склонни или да я отхвърлят, или да я приемат безрезервно и да се депресират. И в двата случая не предприемат нужните мерки, за да разрешат проблемите, защото смятат, че са такива, каквито са, и не могат да се променят.
---------- И по-лошо има
Може и много неприятно, когато сте подложени на т.нар. 360-градусова оценка на персонала. Това ще рече отзиви за вас и за работата ви да дават всичките ви колеги, а не само началникът. Вие също ще давате за всеки един от тях, в това число и за началника. Целта е всички вкупом да станете по-ефективни като екип. И по-добри хора, както твърдят изобретателите на този метод.
В управлението на кадрите той беше много модерен преди 20-ина години, в много компании действа и до днес. При това някъде се прави не писмено, по определени професионални и поведенчески критерии и чрез въпросници, които всички попълват, често анонимно. А устно, на живо, в дълги публични срещи на целия екип, на които шефът толерира бруталната откровеност, макар че в 360-градусовата оценка тя се нарича конструктивна критика.
Точно заради констуктивността много компании се отказаха от метода, защото постепенно се разбра, че е прехвален и може да носи повече вреди отколкото ползи.
Не всеки е способен да бъде обективен и доброжелателен, когато оценява колега. Твърде възможно е и да не е достатъчно професионално компетентен да го оценява.
Не всеки е способен да понесе дори добронамерени критики и препоръки.
Много често резултатът е тъкмо обратен - отношенията се обтягат и продуктивността пада. Според някои изследователи 360-градусовата оценка работи, когато атмосферата в екипа е добра, а шефът няма авторитарен стил на управление. Но при такава идилия има значително по-малко стресиращи методи за оценка на представянето и за повишаване на ефективността.
Проблемът в много компании е, че не всички шефове умеят да дават обратна връзка така, че да оценяват справедливо и да мотивират служителите да проявяват най-доброто от себе си. Специалистите по управление съветват всеки мениджър да работи съзнателно върху това свое умение, защото то е ключово за успеха му. И съвсем не е просто - хем да каже на подчинения си в какво не се справя и какво трябва да развива у себе си, хем да го не засегне и обезкуражи.
Експертите подчертават, че началникът трябва да притежава разговорна интелигентност - да се изразява така, че дори когато критикува служителя, да предизвика доверието и желанието му за сътрудничество.
Има много мениджъри, които са отлични професионалисти в своята област и съвсем не са лоши хора, но просто нямат разговорна интелигентност. Не създават "емоционална възглавница" и обратната им връзка винаги се получа рязко критична, емоционално натоварваща, демотивираща.
За тях един от препоръчваните методи е оценка чрез есе, особено когато трябва да направят атестация за годишното представяне на служителите.
При този метод шефът пише мнение за всеки от подчинените си, в което подробно разглежда работата му, силните и слабите му страни, възможностите да се усъвършенства и да подобри представянето си. По този начин има възможност да обмисли всяка дума и да не нанесе поражения с нещо недостатъчно премерено поради липсата си на разговорна интелигентност.
Защо е вредно да си правите лична професионална равносметка точно по празници - четете утре как експертите обосновават това малко странно твърдение.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Миг невнимание на корпоративния коледен купон - цяла година мъки
Мрежата от свои хора иска грижи, за да ви помага за професионален успех
5 правила за успех на коледно парти с делови партньори
Топ 21 на новогодишни бизнес пожелания, които да не използвате
Празнични честитки за партньорите - делови етикет, който се отблагодарява
"Имам човек" - решаващ фактор за успеха, или как да нетуърквате предколедно
Когато неочакваното връхлети, как да го опитомите и да имате успех в кариерата
Как да работите с колега параноик
10 фрази, които издават некадърния шеф
Техники да декодирате шефа - 30% от успеха ви се дължи на съвместимост с него
Печелите успех и с професионално издигане на зигзаг