Не надценявайте видимостта и важността си за другите. Карайте ги да ви забелязват, когато има защо
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Днес сте с нова рокля, стои ви прекрасно. Но кой знае защо никой от колегите не ви прави комплимент. Колежките не ви поглеждат завистливо. Малко сте разочаровани.
А вчера ви се беше пуснала бримка на чорапа. Всички нея гледаха. Много се притеснявахте.
Това е т.нар. ефект на прожектора - психофеномен на подсъзнанието. Понеже всеки човек цени най-много себе си, неволно живее с убеждението, че е център на вселената, че светът се върти около него, че другите непрекъснато му обръщат внимание.
Мислите си, че не сте сте в плен на нищо подобно за себе си. На съзнателно ниво е така, но на подсъзнателно не е. Според психолозите въпросният феномен е характерен за всички хора. Всеки надценява важността си за другите и си въобразява, че е "под прожектора".
Термина "ефект на прожектора" въвеждат американските психолози Томас Гилович и Кенет Савицки през 1999 г. Феноменът многократно е проверяван с различни изледвания.
Експериментът протича приблизително така - учените молят доброволци цял ден да носят странна тениска на работа. После ги карат да посочат колко хора са забелязали в какво са облечени. Същевременно психолозите сами проверяват колко хора в действителност са обърнали внимание на странната дреха.
Резултатите показват, че участниците в експеримента посочват двойно по-висока бройка от действителното количество хора, които са забелязали въпросната особеност.
Изводът е, че човек се намира в центъра на внимание много по-рядко, отколкото смята. И за добро, и за лошо. И за прекрасната нова рокля, и за смущаващата бримка на чорапа.
Това са маловажни подробности, разбира се, но все пак не бъдете от хората, които държат да се обяснят и извинят, когато смятат, че нещо във външния им вид не е наред, понеже си въобразяват, че всички това нещо гледат. Хич да не ви пука, никой не го гледа, освен ако не е супер очевадно. Няма нужда да привличате внимание към него.
Далеч по-съществено е, че психофеноменът "ефект на прожектора" може да влияе на успеха ви в кариерата. По много начини, все неприятни. Защото той е от коварните особености на подсъзнанието, които трябва да се познават и държат под строг контрол.
Подсъзнателното убеждение, че другите - колегите, шефът - ви забелязват, може да ви вкара в капана на скромността.
Всъщност тук се крие противоречие. Ефектът на прожектора не е скромен - заради него надценявате значимостта си за останалите хора. Същевременно обаче ви заблуждава за реалността и пропускате възможности да покажете постиженията и способностите си.
Не се оставяйте на илюзии и правете видими усилията и успехите си в работа. Особено видими за началника. Вярно, че на него му е служебно задължение да следи резултатите на подчинените си. Но не разчитайте само на това. Научете се да привличате светлината на прожектора към себе си, като умно да си правите самореклама. Нищо не печелите от седене в ъгъла, защото "няма начин и шефът, и екипът да не виждат колко много правите и постигате". Не забравяйте, че това е самоизмама, която се дължи на онзи коварен психофеномен.
Взимайте го предвид и когато сте допуснали "бримка", т.е. някаква грешка. Преценете дали си заслужава да се тюхкате за нея мислено или на глас. Честността е хубаво нещо, но не сте под прожектора, не преживявайте. Щом става дума за дреболия, изобщо не я осветявайте. Само излишно ще губите време - и своето, и на останалите.
Далеч по-продуктивно е да си оправите тихомълком грешката, вместо да я признавате, да се оправдавате, да се извинявайте. Не саботирайте сами успеха си, защото си въобразявате, че всички вас гледат.
Заблудата от ефекта на прожектора много често пречи на общуването, когато трябва да спечелите симпатии и доверие.
Преговаряте с колега от партньорска фирма за сделка. Тя е супер важна и супер изгодна за двете компании. А също лично за вас и за колегата ви, понеже успехът й ще ви донесе пари и е шанс за издигане на по-високо стъпало в йерархията.
Защо той не вижда това и не се старае бързо да доведете до край сделката?
Първо, това, което е важно за вас, може да не е важно за другия.
Второ, надценявате се, че ви е забелязал - в смисъл, че е обърнал достатъчно внимание на всичките ви аргументи. В днешно време за внимание си съперничат толкова много неща, че не е сигурно доколко колегата ви е вникнал в същността.
Накарайте го да се фокусира, потрудете се да спечелите симпатиите и доверието му, напрегнете се да го убедите. Тогава наистина ще постигнете успех.
--------- Илюзии за своето и за чуждото мнение
Ефектът на прожектора може да препъва и смелостта ви. Много искате да направите нещо, но се страхувате от неодобрението на другите. Чуждото мнение е важно за вас.
Така е за повечето хора и това е естествено. Но я се замислете дали другите изобщо ще обърнат внимание на въпросното нещо. Заради психофеномена е много вероятно да си въобразявате, че ще го забележат и ще имат мнение. Ако изобщо го видят, сигурно няма да им пука, щом не ги засяга. То е важно за вас, но за тях не е. Защо да имат мнение, че и чак неодобрение.
За да не пречите на успеха и мечтите си, не надценявайте значимостта си и не се страхувайте от неодобрение, освен ако не сте анализирали грижливо ефекта от действието си и не сте открили доказателства, че останалите ще ви отхвърлят, препоръчват психолозите. Дори в такъв случай не е задължително да плащате "данък обществено мнение", а да прецените дали не си заслужава да поемете този риск.
В обратна посока действа надценяването на своето мнение. Тук психофеноменът "ефект на прожектора" се смесва с един друг - "ефект на фалшивия консенсус".
Цените високо своето мнение, поради което смятате, че и мнението на много други хора съвпада с вашето. След което се изненадвате от реалността. Примерно колко малко са гласували на изборите за партията, която вие смятате, че най заслужава доверие. Или че никой от колегите ви не харесва сериала, който вие с удоволствие гледате.
"Ако обичам телевизионен сериал, лесно си представям, че повечето хора споделят моите възгледи. И в следващия момент съм зашеметена, когато сериалът падне от екран - нали всички го гледаха?! Имаме навик да надценяваме колко хората виждат света по същия начин, по който го виждаме ние. Това се случва, защото използваме собственото си мнение като отправна точка, за да разберем какво мислят другите хора", тълкува Алисън Леджърууд, професор по психология и поведенчески науки в Калифорнийския университет "Дейвис".
Трябва винаги да си давате сметка, че у вас същестува смесеното подсъзнателно въздействие на двата ефекта - на прожектора и на фалшивия консенсус, за да се самоктролирате, да не позволявате то да диктува поведението ви и да ви проваля.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Като хамстер на въртележка в целите на компанията
Актуален HR тренд: Психологическа безопасност на работа
Честолюбието - този енергиен вампир, който проваля професионалния успех
Носи ли професионален успех клишето "Щом върви, не го поправяй"
Три тактики безотказно водят нагоре в кариерата
Дисекция защо не харесвате шефа
6 типа уж положителни, но трудни колеги
Как да оползотворите победата, без да се самозабравите
Майсторски зададените въпроси осигуряват влияние и успех
Умното слушане извиква психофеномен - резонанс на позитивност
3 техники за по-добра комуникация и успех в работата
Защо е полезно за професионалния ви успех да си създадете култура на признателност