Всеки трети нов автомобил е с бензинов двигател
На европейския автомобилен пазар бързо нараства делът на тези, които използват коли с електрически мотори. Някои страни в ЕС обаче продължават да предпочитат автомобили, при които единственият източник на енергия е изгарянето на гориво - бензин или дизел.
Официалната статистика показва, че в България се продават най-малко електрифицирани версии от всички страни в Европейския съюз. Електрическите автомобили и хибридите от всички видове, от меки хибриди (които имат символичен електрически мотор, служещ главно при потегляне и за намаляване на вредните емисии) до зареждаеми плъгин хибриди, съставляват само седем процента от продажбите на нови возила у нас през миналата година. Така цели 93 процента от новите автомобили, продадени в България, са бензинови или дизелови. В това отношение Словения е втора с 81 процента. Чехия допълва челната тройка със 71 процента.
В целия Европейски съюз
електрифицираните автомобили вече имат леко преимущество при продажбите
- те съставляват 52 процента, от които чисто електрически автомобили са 14%, зареждаеми от контакта хибриди 7% и 31% останалите видове хибриди.
Данните показват, че съществена роля играе делът на по-малките и по-евтини коли, които са по-пригодни да имат двигател с вътрешно горене. Интересен е и делът на Toyota на отделните пазари. Колкото повече този японски автомобилен производител продава там, толкова по-висок е делът на хибридите.
Най-висок дял на двигатели с вътрешно горене без електрификация има в новите страни-членки на съюза. В по-богатите страни на Запада и Севера те са най-ниски.
Данъците и субсидиите също играят важна роля. Така в повечето страни в ЕС клиентът е мотивиран да си купи автомобил с електрически мотор. Освен това
всеки “хартиен” грам въглероден диоксид може да бъде отразен не само в покупната цена
на автомобила, включително данъците, но и в годишните такси. В България финансовата мотивация за закупуване на електрифицирани автомобили засега е единствено във възможните икономии от горивото и безплатното паркиране в синя зона в големите градове.
Продажбите на CNG автомобили в Европа на практика са изчезнали заради високата цена на метана през последните години. Само Италия продължава да използва това гориво в по-голяма степен. В случая с LPG Dacia е движещата сила при продажбите на нови коли. Пропорциите на автомобилите на газ са по-високи там, където тази марка е по-успешна. Най-висок е делът в Румъния, където е цели десет процента.
В някои страни като Чехия само по-простите меки хибриди играят основна роля. На други места, като например в Норвегия, Дания, Швеция, Малта и Исландия, чисто електрическите автомобили доминират, като се продават повече от хибридите от всички видове, взети заедно.
![](https://cache2.24chasa.bg/Images/cache/471/Image_19896471_309_0.jpg)