От 1 май северната ни съседка  премахва преференции и техните предприемачи ги намират оттатък Дунав

Строителни компании от южната част на Румъния обмислят да регистрират свои фирми в България след 1 май, когато в северната ни съседка се премахват данъчните стимули за служителите и данъчното облагане на труда се увеличава. Това твърди Българо-румънската търговска камара, цитирайки изданието Arenaconstruct.ro.

Промените принуждават работодателите да изберат между намаляване на нетните заплати на служителите или увеличаване на разходите за брутните заплати, за да запазят доходите на персонала си. В този контекст румънските предприемачи търсят решения в чужбина, а България става основна алтернатива.

Всъщност у нас се предлагат няколко предимства за румънските предприемачи, които искат да регистрират строителните си фирми. Един от основните фактори е по-ниското данъчно облагане: корпоративният данък в България е 10%, а данъкът върху дивидента е 5%. За сравнение, в Румъния

тези ставки са съответно

16 и 10%,

а при по-високите доходи се добавят и социално-здравни осигуровки, които увеличават разходите.

Освен това микропредприятията в Румъния плащат данък върху печалбата между 1 и 3% в зависимост от оборота, но при оборот над 250 хил. евро (или 100 хил. евро от май 2026 г.) печалбата вече се облага с 16%.

Също така разходите за труд в България са значително по-ниски, като минималната брутна работна заплата е 1077 лв., а социалните осигуровки, платени както от работодателя, така и от работника, достигат около 34,8% от брутната заплата. В Румъния разходите за труд са по-високи, като минималната брутна работна заплата в строителството през 2025 г. е 4582 леи (около 930 евро).

Други предимства, които привличат предприемачите от северната ни съседка, са бързият процес на регистрация на фирмите у нас - около 3-4 работни дни, и това, че не се изисква минимален капитал. Той може да бъде символичен, например 1 евро.

Освен всичко това премахването на граничния контрол с присъединяването на двете държави към Шенген значително намали разходите за търговия и

опрости търговските

операции

между двете страни, което още повече улеснява бизнеса в региона.

Разбира се, за да работят в Румъния, строителни фирми, регистрирани в България, трябва да спазват тамошното трудово законодателство. Например за командировани служители. Те трябва да подадат декларация на румънски език преди започване на работата, да осигурят заплащане на извънреден труд и да възстановят разходите за транспорт, настаняване и храна.

Допълнително компаниите трябва да предоставят всички съответни документи на румънските инспекции по труда и да ги превеждат на румънски език. Тези изисквания създават административна тежест, но не изглеждат като сериозна пречка за румънските фирми, които вече работят на международни пазари.

Предприемачите в Румъния всъщност

не се ограничават

само с България

Много от тях регистрират фирми и в други европейски държави с цел оптимизация на данъци, по-добър достъп до пазари, по-лесно администриране или международен имидж. Например в Кипър, където корпоративният данък е 12,5%, или в Унгария, където е 9%. В Нидерландия се регистрират заради стабилната юридическа рамка и доброто данъчно планиране, също така в Ирландия, Малта и др. 

Камарата пише още, че румънски компании, които решават да регистрират фирми в България, се насочват основно към сектори като строителство и инфраструктура, търговия и дистрибуция, IT и аутсорсинг, както и възобновяеми източници на енергия. У нас се предлагат конкурентни данъчни стимули и добре квалифицирана работна сила, които

привличат технологични

компании,

както и предприятия в сектора на възобновяемата енергия. В допълнение при нас има и  стимули за инвестиции във вятърна и слънчева енергия, което ни прави привлекателна дестинация за компании в този сектор.

Така излиза, че с по-ниските данъци, намалените разходи за труд и по-благоприятния бизнес климат България изглежда все по-привлекателна за румънските предприемачи. Тези, които изберат да регистрират фирма тук, могат да се възползват от значителни икономически предимства, включително по-доброто стратегическо местоположение за търговия и възможностите за разширяване на бизнеса си в различни индустрии.